داماهی پی

اثر تصمیم فدرال رزرو در افزایش نرخ بهره و جنگ احتمالی روسیه و اوکراین بر بازار ارز های دیجیتال

اثر جنگ روسیه و اوکراین بر بازار ارز های دیجیتال
4.9/5 - (19 امتیاز)

بازار ارز های دیجیتال مانند سایر بازار های مالی از اتفاقات سیاسی و مسائل جهانی تاثیر می پذیرد. در جدیدترین واقعه ی جهانی، احتمال جنگ تمام عیار میان روسیه و اکراین تغییراتی را در بازارهای مالی ایجاد کرده است .همچنین نگاه تمام جهان به وقایع مربوط به اقتصاد امریکا و فدرال رزرو است. به تازگی فدرال رزرو تصمیم گرفته است نرخ بهره را افزایش دهد. با ما همراه باشید تا اثر این وقایع بر بازار رمز ارز ها و کریپتوکارنسی را بررسی کنیم.

اثر مناقشات میان روسیه و اوکراین بر بازار ارز دیجیتال

جنگ احتمالی روسیه و اوکراین چگونه بر بازار ارز های دیجیتال تاثیر می گذارد؟

در روز سه شنبه همزمان با کاهش تنش ها میان اوکراین و روسیه ارزش بازار رمز ارز ها افزایش یافت. در این مدت قیمت بیت کوین به 44177 دلار رسید و اتریوم با 7.6% افزایش به 3114.06 دلار رسید. همچنین تمامی رمز ارز ها افزایش نسبی قیمت را تجربه کردند.

کلارا مدالی سرپرست تحقیقات در بازار ارز های دیجیتال می گوید این افزایش ارز ارز های دیجیتال یک جهش طبیعی بازار است و در این تغییر اتریوم سقف قیمت یک ماهه را شکسته اند و به رکورد های جدیدی دست پیدا کرده اند اما بیت کوین هنوز تا سقف قیمتی خود 20000 دلار کمتر است.ماه گذشته میلادی همه ی ارز های دیجیتال به دنبال یک دوره طولانی نقدینگی کم و نوسانات نزولی بودند. باید دید این افزایش قیمت تا چه زمانی ادامه پیدا خواهد کرد؟

همزمان با کاهش تنش ها بین اوکراین و روسیه،قیمت ارزهای دیجیتال روز سه شنبه با سهام ایالات متحده افزایش پیدا کرد. افزایش قیمت بیت کوین و رمز ارز ها به دلیل اعلام مسکو مبنی بر آن بود که وزارت دفاع روسیه برخی نیروهای مستقر در پایگاه ها را پس از تمرین های آموزشی در نزدیکی مرز اوکراین بازگردانده است.

این جهش نشان داد همچنان همبستگی میان بازار های سنتی و دیجیتال(بازار رمز ارزها) وجود دارد و این همبستگی مانند قبل قوی است.

پیش بینی می شود با بدتر شدن اوضاع سیاسی میان اوکراین و روسیه بار دیگر بازار رمز ارزها روند نزولی را تجربه کند.

گفته می شود گروه های داوطلب اوکراینی در حال جمع کردن بیت کوین برای حمایت از نیرو های نظامی کشور باشند. این اطلاعات از طریق الیپتیک elliptic که اطلاعات مربوط به آنالیز بلاکچین را منتشر می کند دریافت شده است. گفته می شود بیت کوین جمع آوری شده برای تجهیز نیروی نظامی و خرید کالای پزشکی استفاده شده است.همچنین گفته می شود جدایی طلبان طرفدار روسیه نیز از ابتدای مناقشات در حال جمع آوری رمز ارز و بیت کوین برای کمک به روسیه هستند.

روند کلی اثر جنگ بر قیمت ارز های دیجیتال

در صورت شروع جنگ احتمالی بازار ارز های دیجیتال در ابتدا دچار نوسانات بسیار زیادی خواهد شد و روند نزولی را پیش خواهد گرفت در صورت ادامه ی جنگ با احتمال خوبی قیمت رمز ارز ها افزایش شدیدی را تجربه خواهند کرد زیرا در این شرایط افراد به دنبال راه کار هایی برای حفظ دارایی خود در شرایط متغیر جامعه هستند. رمز ارز ها دارایی های امنی هستند که می توان به صورت بلند مدت آن را نگه داری کرد و نگرانی ای از بابت تاثیر دولت ها بر آن وجود ندارد(ارز های دیجیتال دارایی هایی غیرمتمرکز هستند.)

با افزایش احتمال تنش ها میان روسیه و اوکراین در 29 بهمن 1400 باز دیگر بیت کوین روند نزولی ای را پیش گرفت و به کمتر از 40 هزار دلار به ازای هر واحد رسید.پیش بینی می شود اصلاح قیمتی بیت کوین در محدوده ی 30 تا 40 هزار دلاری متوقف شده و سپس از آن به روند صعودی برگردد. در همین مدت سایر ارز های دیجیتال مانند اتر و سولانا نیز سقوط قیمتی به میزان 4% را تجربه کردند.

نظر می رسد مشتریان بازار ارز های دیجیتال امروزه بیت کوین را به عنوان یک محافظت کننده ی مطمئن در برابر سیاست های خارجی و نیز وقایع جهانی به رسمیت می شناسند. دقیقا همان ویژگی ای که بیت کوین را از سایز بازار های مالی جدا می کند.وقایع اخیر بار دیگر اثبات کرد بازار ارز دیجیتال بازار امنی برای سرمایه گذاری است و مستقل بودن آن می تواند آن را به انتخابی مناسب تبدیل کند.

اثر افزایش نرخ بهره بر بازار بیت کوین و رمز ارز ها

تصمیم فدرال رزرو در افزایش نرخ بهره چگونه بر بازار رمز ارز ها تاثیر می گذارد؟

برای توضیح اثر افزایش نرخ بهره بر بازار ارز های دیجیتال در ابتدا به توضیح نرخ بهره می پردازیم.نرخ بهره یا نرخ سود نوعی کارمزد است که به مبلغ وام اضافه می شود. مقدار بهره ای که باید پرداخت شود را نرخ بهره یا سود بانکی می گویند. نرخ بهره تاثیر بسیار زیادی بر اقتصاد دارد.

  • در صورت افزایش نرخ بهره افراد به پس انداز پول تشویق می شوند.زیرا هنگامی که وام گرفتند باید درصد بیشتری از مبلغ وام را به صورت بهره برگردانند. برای مثال فرض کنید 100 میلیون تومان وام گرفته باشید و قرار باشد 150 میلیون تومان به بانک برگردانید در این صورت تمایل کمی به دریافت این وام خواهید داشت.
  • در صورت کاهش بهره  افراد به قرض گرفتن و خرج کردن پول جذب می شوند.بر خلاف مثال قبلی فرض کنید شما وامی معادل 100 میلیون دریافت کرده و 110 میلیون تومان طی زمان به بانک برگردانید در این صورت گرفتن وام از بانک صرفه اقتصادی دارد و شما می توانید با گرفتن وام از بانک با پول آن یک فعالیت اقتصادی آغاز کرده و در طول زمان مبلغ آن را به بانک بازگردانید.در صورت معقول بودن سود بانکی افراد بیشتری به گرفتن ترغیب خواهند شد.

خوب است بدانیم بانک های تجاری در مورد تعیین نرخ های بهره نقشی ندارند و این مورد تحت نظارت نهاد هایی به نام بانک مرکزی است. در امریکا، فدرال رزرو این مسئولیت را به عهده دارد.

 

آمار هایی درباره ی نرخ بهره و نکات مهم جلسه اخیر فدرال رزرو

درباره ی آمار های امسال و سال گذشته فدرال رزرو می توان گفت، فدرال رزرو مجموع دارایی‌های خود را نسبت به اوایل سال ۲۰۲۰ از ۴ به ۹ تریلیون دلار افزایش داده است. بازار رمزارزها که شامل استیبل کوین‌ها است نیز برای اولین بار پس از ماه جولای ۲۰۲۱، موضوع صحبت نشست ماه ژانویه فدرال رزرو بوده است.

فدرال رزرو نظر خود نسبت به ارز های دیجیتال اینگونه اعلام کرده است:مقامات فدرال رزرو نگرانی‌های چشمگیری راجع به رشد صنعت کریپتو دارد،همچنین بعضی از شرکت‌کنندگان در جلسه به خطرات نوظهور ناشی از رشد سریع رمزارزها و پلتفرم‌های غیرمتمرکز مالی برای ثبات مالی اشاره کرده اند.

فدرا‌ل رزرو در خصوص استیبل کوین‌ها به خطر بالقوه‌ای اشاره کرده و آنها را به عنوان یک آسیب‌ در بازارهای تامین بودجه خوانده است.معامله گران بازار رمز ارز ها تا مارس آینده ی میلادی که جلسه ی بعدی فدرال رزرو است منتظر خواهند ماند تا ببینند تصمیمات آتی آن چه تاثیری بر بازار ارز های دیجیتال خواهد داشت.

پیش بینی ها برای نرخ بهره چگونه است؟

فدرال رزرو مرجع تصمیم گیری برای نرخ بهره در مارس 2020 در واکنش به عمیق ترین رکود اقتصادی امریکا که در پی همه گیری ویروس کرونا رخ داد نرخ بهره را به صفر کاهش داد و سیاست انبساطی پولی را از طریق خرید گسترده ی اوراق قرضه آغاز کرد. در سپتامبر گذشته مقامات بانک مرکزی امریکا به این جمع بندی رسیده بودند که افزایش نرخ بهره حداقل تا سال 2023 محتمل نیست اما در حال حاضر گفته می شود نرخ بهره در پایان سال 2022 به 0.9 و در پایان سال 2023 به 1.6 درصد و در پایان سال 2024 به 2.1 خواهد رسید.

همچنین نظرسنجی رویترز از 12 تا 19 ژانویه پیش بینی می کند که فدرال رزرو سه بار در سال جاری، از ماه مارس، نرخ بهره اصلی خود را به 0.75 تا 1.00 درصد تا پایان سال 2022 افزایش خواهد داد، که نسبت به دو افزایش پیش‌بینی‌شده در نظرسنجی ماه گذشته ی میلادی، افزایش قابل توجهی دارد.
در همین حال، با توجه به بالاترین نرخ تورم در 30 سال اخیر، این احتمال وجود دارد که عدم اطمینان کلان نیز بر احساس ریسک در هفته‌های آینده تأثیر بگذارد.در راستای افزایش تورم امریکا در ماه گذشته میلادی(ژانویه) قیمت کالا ها به میزان 7.5% افزایش یافته است.این افزایش قیمت کالا ها از سال 1982 بی سابقه بوده است. تورم امریکا ماه به ماه افزایش پیدا می کند. این افزایش ماهانه تورم احتمال افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو را بالاتر می برد.

افزایش نرخ بهره جدید ترین تصمیم فدرال رزرو است این تصمیم از سال 2000 میلادی بی سابقه بوده است، با افزایش نرخ بهره سرمایه گذاران گزینه های کم ریسک تر سرمایه گذاری را انتخاب می کنند و انگیزه ی افراد برای فعالیت در بازار های پرریسک تر مالی همچون بازار بیت کوین و بازار رمز ارز ها کاهش می یابد.افراد جامعه با این تغییر تصمیم میگیرند از سرمایه گذاری در بازارهای پر ریسک مانند کریپتو کارنسی خودداری کنند و یا اینکه سرمایه خود را از این بازار ها خارج کرده ، این قضیه به تنهایی باعث سقوط قیمتی بیشتر رمز ارز ها می شود یا حداقل از رشد بیشتر آن جلوگیری می کند. متاسفانه از اخبار حاکی از آن است که سرعت افزایش نرخ بهره بیش از سال 2015 میلادی خواهد بود. همچنین گفته می شود با ایجاد توازن بین عرضه و تقاضا و حذف سیاست های حمایتی تورم نیز طی سال جاری به مرور کاهش پیدا می کند.

پیش بینی می شود پس از جلسه ی ماه مارس افزایش نرخ بهره عملی شود. همزمان سرمایه گذاران ارز های دیجیتال باید وقایع مربوط به جنگ میان روسیه و اوکراین را نیز رصد کنند. باید دید بازار ارز های دیجیتال با تنش های به وجود آمده چگونه مقابله خواهد کرد.

آینده ی بازار ارز های  دیجیتال چگونه تلقی می شود؟

به صورت کلی سال 2022 میلادی به دلیل تورمی که در پیش است سال بسیار سختی برای همه ی بازار های مالی خواهد بود. از سمت دیگر مواردی مانند متاورس و NFT بازار ارز های دیجیتال را برای سرمایه گذاران جذاب می کنند.پیش بینی می شود پذیرش بازار توسط مردم افزایش خواهد یافت. ممکن است بازار ارز های دیجیتال در این سال میلادی به سمت قانون گذاری پیش برود، برخی گمان می کنند قانون گذاری بازار ارز های دیجیتال یک نکته ی منفی است اما این کار باعث سازگاری دولت ها با این بازار خواهد شد. تاثیر ممنوعیت رمز ارز ها توسط دولت ها تاثیری مقطعی ارزیابی می شود.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *