داماهی پی

علت و دلایل ریزش قیمت ارز دیجتیال لونا +پیشبینی آینده ارز دیجیتال لونا و احتمال برگشت قیمت ارز لونا

4.4/5 - (27 امتیاز)

ارز دیجیتال لونا،  یکی از پرسرو صداترین ارز های هفته ی اخیر است. این ارز دیجیتال ارزشش را در طول این هفته بیش از 99% از دست داده است. تعداد زیادی از سرمایه گذاران این ارز به دنبال این هستند که بدانند در آینده قیمت این ارز چه خواهد شد.

با ما همراه باشید تا در این مقاله به دلایل افت قیمتی لونا اشاره کنیم و نیز به احتمالات برگشت قیمتی آن وسناریو های احتمالی آن بپردازیم.

لونا توکن بومی شبکه ی ترا محسوب محسوب می شود یک بلاکچین برای ساخت استیبل کوین ها است.

یکی از عمده ترین دلایل افزایش قیمت لونا در ماه های گذشته استیبل کوین موفق این شبکه به نام ترا یو اس دی با نام اختصاری UST بوده است در ابتدا توضیحاتی درباره ی شبکه ی ترا خواهیم داد و سپس به بیان تفاوت های میان استیبل کوین ترا و ارز لونا خواهیم پرداخت.

ارز لونا چه ارتباطی با UST دارد؟

استیبل کوین شبکه ی لونا، تترا با علامت اختصاری UST است و در ابتدا سقوط قیمتی ترا باعث افت قیمتی ارز دیجیتال لونا شد.

ارز ترا چگونه کار می کند؟

 

بلاک چین و پروتکل ترا و ارز دیجیتال لونا چگونه کار می‌کند؟

بلاک چین Terra با استفاده از کیت توسعه نرم‌افزار کازماس ایجاد شده است. کیت توسعه کازماس به تمام توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد برنامه‌های بلاک چینی تعامل پذیر را به شیوه‌ای کارآمد و سریع، ایجاد و عرضه کنند. ساختار شبکه ارز دیجیتال ترا آن در مقایسه با بیشتر بلاک چین‌های اثبات سهام متمرکزتر است.

تراکنش‌های بلاک چین ترا معمولا در عرض چند ثانیه تکمیل می‌شوند و هزینه تراکنش‌هایی که با قراردادهای هوشمند تعامل داشته باشند هم از کارمزد گس (GAS) شبکه اتریوم بسیار کمتر است. بنابراین پرووتکل Terra برای آن دسته از توسعه‌دهندگانی که به دنبال بلاک چین‌هایی با قابلیت پشتیبانی از قراردادهای هوشمند هستند، انتخابی جذاب خواهد بود.

دلار ترا (UST)

TerraUSD یک استیبل کوین توسعه یافته روی بلاک چین ارز دیجیتال ترا است که با نماد UST هم شناخته می‌شود. پس از عرضه موفقیت آمیز و افزایش مقبولیت پروتکل Terra، صدور توکن‌های UST در سپتامبر ۲۰۲۰ آغاز شد. بر خلاف بسیاری از استیبل کوین‌ها، ساختار UST از نظر فنی متمرکز نیست، و صدور آن با سوزاندن ارز لونا انجام می‌شود. استیبل کوین های غیرمتمرکز مانند دلار ترا این عیب را دارند که ارزش آنها ممکن است ثابت نباشد.رزش دلار ترا بر اساس میزان عرضه و تقاضا تعیین می‌شود و تغییر می‌کند. زمانی که قیمت UST از ۱ دلار بیشتر شود، دارندگان ارز Luna می‌توانند موجودی خود را با این استیبل کوین معاوضه کنند. علاوه بر این، امکان تبادل ارز لونا با دلار ترا هم وجود دارد .هنگامی که این اتفاق رخ دهد، کوین‌های جدید UST صادر می‌شوند و این فرآیند صدور تا زمان رسیدن ارزش TerraUSD به ۱ دلار ادامه خواهد داشت.

افزایش موجودی UST معمولا با روند صعودی قیمت ارز دیجیتال لونا Luna همراه می‌شود، زیرا زمانی که موجودی دلار ترا کاهش پیدا می‌کند، می‌توان USTهایی که قیمتشان از ۱ دلار کمتر شده را برای کسب سود با لونا معاوضه کرد و در نتیجه ارزش دلار ترا دوباره با ۱ دلار برابر خواهد شد. طی این فرآیند مقداری از توکن‌های لونا سوزانده می‌شود و این ارز کمیاب‌تر و با ارزش‌تر خواهد شد. سایر توکن‌های Luna نیز به Community Poolمنتقل می‌شوند.

اما از طرف دیگر با آسان‌تر شدن امکان خرج کردن دلار ترا قیمت این استیبل کوین ممکن است بالای ۱ دلار باقی بماند. این یکی از دلایلی است که باعث شده سرمایه گذاران UST و ارز دیجیتال لونا را به عنوان سرمایه گذارای جایگزین در نظر بگیرند. اما کاهش قیمت استیبل کوین ترا نیز می تواند اثرات سو بسیار زیادی باشد، همان اثری که اخیرا شاهد آن بوده ایم.

 

دلیل اصلی ریزش قیمت لونا

همانگونه که پیشتر نیز اشاره کردیم، استیبل کوین ترا و ارز لونا به یکدیگر متصل اند و قیمت آن ها به شدت بر یکدیگر تاثیر می گذارد. قیمت استیبل کوین ترا UST که باید معادل یک دلار باشد در طی این فرآیند به زیر 0.6 دلار رسید و متناسب با آن قیمت ارز دیجیتال لونا نیز سقوط کرد.

پیشبینی آینده قیمت ارز دیجیتال لونا (Luna)

سناریو اول)

به گفته ی وبسایت investingcube.com اگرچه دون کوان موسس اصلی ارز لونا اعلام کرده است که با حمایت های مالی از این پروژه آن را به قیمت قبلی برمیگرداند اما به نظر می رسد این موضوع دور از انتظار باشد. سرمایه گذاران در آینده نیز بسیار محتاطانه با لونا برخورد خواهند کرد و میزان سود به دست آمده از پروژه های لونا نیز به شدت کاهش خواهد یافت. به گفته نویسنده ی اصلی این وبسایت به نظر می رسد لونا در روز های آتی نیز ارزش خود را بیش از پیش از دست خواهد داد این روند تا فصل های آتی نیز ادامه پیدا خواهد کرد و شاید حتی در آینده هیچ ارز لونا قیمت خود را بازیابی نکند. ریزش قیمتی اخیر لونا خرید این ارز را برای فصل های آینده نیز دچار مشکل خواهد کرد. ممکن است لونا حتی به یک شت کوین تبدیل شود.

سناریو دوم)

در مقاله ی دیگری از همین وبسایت آمده است که احتمال برگشت ارز لونا به قیمت قبلی کم نیست. راه های محلی در تلاشند تا پروژه ی لونا و UST را نجات دهند. البته قدم اول در این جهت رساندن قیمت استیبل کوین ترا به قیمت 1 دلار است و به دنبال آن قیمت ارز لونا نیز رشد خواهد داشت. بعد از مرحله باید دید آیا سرمایه گذاران به لونا برخواهند گشت؟؟ پیش از روز های اخیر ارز لونا یکی از بهترین پروژه های موجود بوده است  و احتمالا بدون پروژه ی ترا هم اکنون نیز لونا یکی از پر ارزش ترین ارز های اخیر بود. ارتباط الگوریتمی میان UST و لونا از دیگر مسئله های موجود است. اگر مدیران پروژه لونا بتوانند به نیاز سرمایه گذاران درباره ی ارز دیجتیال لونا و مشکلات پیش آمده اخیر توضیح دهند و نیز راه حل هایی ارائه دهند که این مسئله دیگر تکرار نشود می توان انتظار رشد دوباره ی قیمتی لونا را داشت. مشاهده ی بامپ در قیمت لونا زمانی ایجاد خواهد شد که قیمت UST به یک دلار برسدو یکی از مهمترین عوامل اطمینان دادن به سرمایه گذاران برای تکرار نشدن این چنین سناریویی در آینده است.

تاثیر افت قیمتی لونا بر دیگر استیبل کوین های غیرمتمرکز

البته اتفاقی که برای UST افتاد روی تمامی بازار تاثیر دارد و نیز گمانه زنی ها برای تکرار حادثه مشابه برای دیگر استیبل کوین ها را تقویت می کند از این رو ترون استیبل کوینی که از الگوریتمی مشابه ترون استفاده می کند برای حفاظت از TRX 2 میلیارد دلار اختصاص داده است. این پیش بینی ها تنها برای مقابله با حملات احتمالی انجام شده است و USDD تا کنون قیمت خود را ثابت نگه داشته است و شرایط مارکت تاثیر چندانی بر آن نداشته است.

اتفاقی که برای لونا افتاد، نگرانی هایی را درباره ی همه ی ارز های دیجیتال به وجود آورده است، حتی crypto whale در توییتر نوشته است باید منتظر اتفاق مشابه برای دیگر ارز ها باشیم و توصیه کرده است تا هر چه سریعتر دارایی های خود را از بازار ارز دیجیتال خارج کنید. اگر چه این نظر بیش از حد بدبینانه به نظر می رسد اما خوب است نظرات مختلف درباره ی ارز های دیجتال را بشنویم.

آینده لونا چه خواهد شد؟

احتمال برگشت لونا وجود دارد؟

مارکت کپ کل UST قبل از دامپ (کاهش قیمت) 16 میلیارد دلار بوده است الان رو قیمت 40 سنت، مارکت کپ اش 7 میلیارد دلار است. با فرض ثابت بودن ساپلای UST در این بازه، حدودا 9 میلیارد دلار باید تزریق شود.

طبق مکانیزم فعلی لونا، و با فرض این که همه 1.4 میلیارد دلار بیتکوین رو تا امروز به UST تزریق کرده باشند، بنیاد لونا باید 9 میلیارد دلار لونا در بازار آزاد بفروشه تا UST رو نجات بده. مارکت کپ فعلی لونا در 2 دلار چقدر است؟ 1.1$ میلیارد دلار!

یعنی با شرایط فعلی بنیاد لونا باید کل $Luna های بازار را 8 بار بفروشد تا ust نجات پیدا کند!

از یک زاویه دیگه هم میشه به قضیه نگاه کرد: تا زمانی که UST زیر 1 دلار باشد لونا های بازار فروشی هست. چون بنیاد لونا ، برای تزریق به UST لونا ها را به فروش می رساند.

پیشنهاد: فعلا برای خرید لونا عجله نکنید، زیرا به نظر می رسد برای نجات لونا در شرایط فعلی به یک معجزه (یک وام بزرگ از یه بانک بزرگ) نیاز است!

بازتاب های ریزش قیمتی لونا

با رسیدن قیمت ارز لونا به زیر یک دلار، شنیده ها حاکی از آن است که 8 نفر همزمان با این اتفاق دست به خودکشی زده اند. این مورد لزوم توجه به سرمایه گذاری با ریسک در بازار ارز های دیجیتال را یادآور می شود. تنها روی مقداری ارز دیجیتال سرمایه گذاری کنید که هنگام از دست دادن آن ضرر کلانی نکرده باشید.

همچنین با افت قیمتی ارز دیجیتال لونا تعدادی از صرافی ها در هند و سایر نقاط دنیا تصمیم گرفته اند تا این ارز را از لیست صرافی ها خودشان خارج کنند یا به اصطلاح آن را delist کنند.

خودکشی در پی سقوط ارزش لونا

تا به اینجا به دلایل افت قیمتی ارز دیجیتال لونا پرداختیم و احتمالات برگشت قیمت آن را نیز بررسی کردیم. امیدواریم توانسته باشیم به سوالات شما درباره رمز ارز لونا و استیبل کوین ترا پاسخ داده باشیم.

آپدیت: مقالات موجود در وبسایت داماهی پی به صورت دوره ای به روز رسانی می شود. از این رو در این بخش از مقاله ارز دیجیتال لونا قصد داریم تا شما را با جدیدترین اخبار درباره ی این ارز پر سر و صدا آشنا کنیم.

لونا جدید lunc ) luna2.0 ) چیست؟

پس از آنکه قیمت ارز دیجیتال لونا به زیر 1 دلار رسید تصمیمات اعضای هیئت مدیره ی این شرکت باعث شد تا لونای نسل دوم یا لونای کلاسیک با نماد اختصاری lunc ایجاد شود نسل جدید ارز ترا نیز با نام ترا کلاسیک ایجاد خواهد شد. این تغییر در بلاکچین شبکه ی ترا در تاریخ 28 ماه می 2022 با فعال شدن بلاک جنسیس زنجیره جدید آغاز به کار کرده است.

پس از ایجاد این تغییر که با حمایت های بنیان گذاران لونا ایجاد شده است، گمانه زنی های بسیاری درباره ادامه حیات این ارز زده می شود. بسیاری می گویند همان اتفاقی که برای لونا افتاد برای لونا کلاسیک نیز تکرار خواهد شد. از طرف دیگر عده ای می گویند که این اتفاق نقطه ی عطفی برای ارز لونا ست و پس از ایجاد لونا کلاسیک (مشابه اتفاقی که در سال 2017 برای اتریوم افتاد) این ارز رشد پر شتاب خودش را آغاز می کند. حتی گفته می شود این ارز تا 5 سال آینده تا قیمت 303 دلار به ازای هر واحد نیز خواهد رسید.

هم اکنون بایننس مهم ترین صرافی ای است که خرید و فروش ارز لونا را به عهده گرفته است. در صورتی که قصد خرید ارز لونا را داشته باشید می توانید از صرافی بایننس استفاده کنید. البته نکات احتیاطی برای استفاده از صرافی بایننس را نیز مد نظر داشته باشید.

شما می توانید برای سرمایه گذاری روی ارز دیجیتال لونا و سایر ارز های دیجیتال از خدمات صرافی آنلاین ارز دیجتیال داماهی پی استفاده کنید.  صرافی داماهی پی تمامی خدمات مربوط به خرید و فروش ارز دیجیتال را به صورت تماما مجازی و اتوماتیک به انجام می رساند.از دیگر خدمات ارائه شده در صرافی آنلاین داماهی پی، خدمات خرید پرفکت مانی است. پرفکت مانی نوعی دلار آنلاین است که با استفاده از آن می توان به خرید و فروش در وبسایت های غیرایرانی پرداخت. شارژ حساب پلی استیشن و دیگر بازی از جمله کاربرد های مهم پرفکت مانی است.

2 نظر در “علت و دلایل ریزش قیمت ارز دیجتیال لونا +پیشبینی آینده ارز دیجیتال لونا و احتمال برگشت قیمت ارز لونا

  1. ناشناس گفت:

    سلام خسته نباشید بابت توضیحات خوب شما…

  2. ناشناس گفت:

    سلام خسته نباشید بابت توضیحات خوب شما…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *