داماهی پی

ارز دیجیتال(cryptocurrency) چیست: ویژگی ها و کاربرد ها

تعریف و کاربرد های ارز دیجیتال
4.9/5 - (20 امتیاز)

ارز دیجیتال یا کریپتو کارنسی که به نام رمز ارز نیز شناخته می‌شود، یک نوع پول دیجیتال است که بر مبنای علم رمزنگاری ایجاد شده است. ارز های دیجیتال به صورت الکترونیکی ذخیره و منتقل می‌شوند. ارز های دیجیتال به صورت فیزیکی موجود نیستند اما ویژگی های مشابه با ارز های فیزیکی دارند.

ریشه‌های ارز دیجیتال به ایجاد شرکت دیجی‌کش در اواخر دهه ۹۰ توسط دیوید چاوم برمی‌گردد. دیجی‌کش که در آن از علم رمزنگاری استفاده شده بود، بستری برای بانک‌ها فراهم می‌کرد تا به وسیله آن قابلیت انتقال ارزش به صورت الکترونیکی فراهم شود.

ارز دیجیتال به‌عنوان یک واحد پولی یا واسطه تبادل (جدا از واسطه‌های فیزیکی مانند اوراق بانکی یا سکه) برپایه‌ی اینترنت تعریف می‌شود که ویژگی‌هایی مشابه با پول فیزیکی را داراست؛ اما تراکنش‌های انتقال سرمایه را به‌صورت آنی و بدون مرز بین افراد انجام می‌دهد. این ارزهای دیجیتال به صورت الکترونیکی ذخیره و منتقل می‌شوند. در واقع این نوع ارزها به صورت غیرمتمرکز و در بستر شبکه بلاک چین فعالیت می‌کنند و با استفاده از پروتکل‌های رمزگذاری شده بسیار قوی و پیچیده‌ای طراحی شده‌اند .

ویژگی های مشترک ارز های دیجیتال

  • غیر متمرکز هستند (به سازمان،دولت یا شخص خاصی وابسته نیستند)
  • درآنها شفافیت وجود دارد.
  • تغییر ناپذیرند و امکان تقلب در آن ها کم است.

یکی از ویژگی های مهم ارز های دیجیتال امکان خرید و فروش بدون نیاز به استفاده از خدمات سازمان ها یا بانک هاست. شما برای خرید ارز دیجیتال تنها دسترسی به اینترنت لازم دارید. از طریق اینترنت می‌توانید کیف پول های مختلف را دانلود و نصب کنید همچنین می‌توانید از صرافی های آنلاین ارز دیجیتال، ارز دیجیتال مورد نظر خود را خریداری کرده یا اینکه ابتدا یک استیبل کوین از صرافی انلاین ارز دیجیتال بخرید و سپس آن را در کیف پول خودتان به کوین یا توکن مورد نظر تبدیل کنید.

برخی از رمز ارز ها برای ایجاد شدن از فرایندی به نام ماینینگ استفاده می‌کنند؛ برخی دیگر از رمز ارزها نیز از ابتدا به صورت کاملا استخراج شده در شبکه قرار می‌گیرند.

استخراج به وسیله ی ماینر انجام می‌شود. ماینر وسیله ای است که با قدرت پردازش بالا یک مسئله پیچیده ریاضی را حل می‌کند. هر ماینری بتواند مسئله را سریعتر حل کند. پاداش استخراج را دریافت می‌کند. این پاداش متفاوت از پاداش شبکه است و تنها برای ارز های دیجیتالی استخراج پذیر مانند بیت کوین انجام می‌شود. برای بیت کوین که اولین ارز دیجیتال معرفی شده است تعداد کوین ها از ابتدا مشخص بوده است.این مقدار برای بیت کوین  21 میلیون عدد کوین است.

برای بیت کوین و سایر رمز ارز هایی که استخراج برای آنها انجام می‌شود، پاداش استخراج و کارمزد شبکه به ماینر ها تعلق می‌گیرد.

برای ارز هایی که استخراج ناپذیرند تنها کارمزد شبکه به ماینر ها تعلق می‌گیرد. ماینر ها برای تایید تراکنش های انجام شده و اعتبار بخشیدن به معاملات در حال انجام پاداش می‌گیرند.

ارز های دیجیتال از شبکه ی بلاک چین استفاده می‌کنند. اکثر ارز های دیجیتال از بلاک چین عمومی استفاده می‌کنند. هنگام استفاده از بلاکچین عمومی قابلیت مشاهده تمامی تراکنش ها هم برای اعضای بلاک چین و هم برای افراد خارج شبکه فراهم است.

ویژگی ارز دیجیتال

ویژگی های منحصر به فرد ارز های دیجیتال که آن ها را از پول معمولی متمایز می‌کند کدام است؟

تراکنش ها در شبکه ی ارز های دیجیتال غیر قابل بازگشت هستند. اگر تراکنشی را در شبکه ارسال کنید به هیچ عنوان امکان برگرداندن آن وجود ندارد اما در بانک شما با استفاده از پیگیری قضایی می‌توانید ارز منتقل شده را برگردانید.

ناشناس بودن دیگر ویژگی خاص ارز های دیجیتال است. در شبکه ی ارز های دیجیتال شما تنها با داشتن آدرس کیف پول کار های خود را انجام می‌دهید و نیازی به افشای اطلاعات هویتی شما نیست. در حالی که شما برای ارسال پول در بانک علاوه بر شماره حساب اطلاعات هویتی دیگر را نیز وارد می‌کنید.

ارز های دیجیتال بدون مرز هستند. فرستان ارز دیجیتال به هر نقطه ای جهان بدون مشکل در کسری از زمان قابل انجام است. از تحریم های بانکی پیروی نمی‌کند و برای تمام اقوام و ملیت ها قابل استفاده است. امکان پیگیری تراکنش‌های انجام شده توسط ارز دیجیتالی در هیچ نقطه‌ای از دنیا وجود ندارد.

ویژگی بعدی ارز های دیجیتال منحصر نبودن آنها به ملیت خاص است. هیچ کس در بازار ارز های دیجیتال مالک نیست و نیازی به کسب اجازه از شخص خاصی برای ورود به این بازار وجود ندارد.

برای درآمدهای حاصل از ارز دیجیتال مالیاتی اعمال نمی‌شود.

این واحد پولی گزینه‌ مناسبی برای معاملات سنگین با مبلغ بالا است؛ چرا که تبادل پول را آسان می‌کند. با استفاده از رمز ارزها می‌توان مبلغ بالای پول را در مدت زمان کم انتقال داد.

امکان هر گونه سرمایه گذاری با هر هدفی در بازار ارز های دیجیتال فراهم است. می‌توانید دلار نگه دارید (خریدن ارز دیجیتال با ارزش معادل یک دلار مانند تتر و busd) یا یک ارز دیجیتال پر نوسان مانند بیت کوین، اتریوم و … بخرید.

 

بیت کوین- قدیمی ترین ارز دیجیتال

تاریخچه ارز دیجیتال:

اکثر افراد بیت کوین را اولین ارز دیجیتال حقیقی می‌شناسند، ایده اولیه بیت کوین و وایت پیپر آن در سال 2008 منتشر شد.

در آن سال فرد یا گروه ناشناسی با نام ساتوشی ناکاموتو یک مقاله را به تعدادی چند از متخصصین علم رمز نگاری ارسال کرد و از یک پول الکترونیکی جدید صحبت کرد. در این مقاله نحوه ی کار کردن بیت کوین شرح داده شده بود؛ هویت ساتوشی ناکاموتو تا به امروز کشف نشده است. البته عده ی زیادی از افراد در طول زمان ادعا کرده اند ساتوشی ناکاموتو هستند اما این ادعا هیچ گاه اثبات نشده است.

حدس و گمان های متفاوتی در باره علت ناشناس بودن ساتوشی ناکاموتو زده می‌شود. یکی از فرضیات در خطر بودن جان او به دلیل معرفی بیت کوین است. بیت کوین انقلابی در زمینه ی اقتصاد ایجاد کرد که به ضرر بانک ها و موسسات مالی بزرگ بود. همچنین در صورتی که هویت ساتوشی ناکاموتو افشا می‌شد امکان داشت ایده ی غیرمتمرکز بودن بیت کوین با شکست مواجه شود.

در تاریخ 3 ژانویه 2009 ساتوشی ناکاموتو استخراج بلوک اصلی بیت کوین (بلوک شماره صفر) را انجام داد. در ابتدا پاداش استخراج بیت کوین 50 واحد بیت کوین در نظر گرفته شده بود.چند روز بعد و در تازیخ 12 ژانویه همان سال هال فینی که خود یکی از حامیان اصلی بیت کوین بود با نصب نرم افزار بیت کوین در اولین معامله جهانی بیت کوین 10 واحد بیت کوین از ناکاموتو دریافت کرد.

اولین معامله ی استفاده از بیت کوین برای پرداخت توسط پاپا جونز برای خرید غیر مستقیم دو پیتزا انجام شد و در ازای آن 10000 بیت کوین پرداخت گردید.

ناکوموتو 1 میلیون واحد بیت کوین استخراج کرد و پس از آن کنترل بیت کوین به یک توسعه دهنده به نام گاوین اندرسون سپرده شد. در سال 2010 یک مشکل عمده در شبکه ی بیت کوین مشاهده شد و با استفاده از این خلا افراد توانستند تعداد نامحدود بیت کوین برای خود ثبت کنند. چند روز بعد از شناسایی این خلا تعداد بسیار زیادی بیت کوین فقط به دو آدرس در شبکه فرستاده شد. پس از شناسایی مشکل، رفع آن انجام شد و این مشکل به طور کامل از گزارش تراکنش ها حذف شد. پس از این حادثه مشکل دیگری در شبکه ی بیت کوین کشف نشد. بیت کوین در بازار ارز های دیجیتال همچنان یکه تاز است و بیشترین ارزش را از آن خود کرده است

نحوه اثبات تراکنش ها

رمز ارز های از مدل های مختلفی برای اثبات تراکنش های خود استفاده می‌کنند.

این مدل های اجرای تراکنش عمدتا به نام الگوریتم های اجماع شناخته میشوند. یکی از معروف ترین الگوریتم ها الگوریتم اثبات کار است.در این الگوریتم ماینرها با حل مسائل سخت ریاضی بلاکهای جدید به شبکه اضافه می‌کنند. اما این راه وقت گیر است و باعث ایجاد حرارت بیش از حد به جهت داغ شدن کامپیوترها می‌شود.

مثال اثبات کار، شبکه ی بیت کوین است.در شبکه ی بیت کوین استخراج کنندگان مسئولیت نظارت بر شبکه ی ارز های دیجیتال و تامین امینت آن را به عهده دارند.

اثبات سهام راه جدید تراکنش هاست. این روش از نظر زیست محیطی به صرفه تر از روش اثبات کار است و به دستگاه های کامپیوتری پیشرفته نیاز ندارد. در این الگوریتم تعدادی از افراد با گرو گذاشتن توکن های خود اعتبار سنجی بلاک ها را انجام می‌دهند.

ارز دیجیتال چیست؟

انواع ارز دیجیتال

ارزهای دیجیتال به دو نوع کوین و توکن تقسیم می‌شوند.

کوین ها

کوین یا آلتکوین یک نوع ارز دیجیتال است که به تنهایی و مستقل کار می‌کند و برای خود یک شبکه بلاکچین اختصاصی دارد. بیت کوین مشهورترین نمونه از کوین است. اکثر کوین‌ها موجود در بازار کریپتوکارنسی یک نسخه از بیت‌کوین هستند که با استفاده از پروتکل اصلی بیت کوین ساخته شده و فقط تعدادی اصطلاحات به کد اصلی آنها افزوده شده است و در واقع اگر کد اصلی تغییر کند، یک کوین ایجاد شده است. این تغییرات جزئی می‌تواند شامل تعداد سکه ها،زمان ایجاد بلاک، الگوریتم استخراج و … باشد. به همین دلیل به جز بیت کوین، لایت کوین، بیت کوین کش و… نمونه‌های دیگری از کوین‌های محبوب هستند. علاوه بر این‌ها اتریوم و مونرو، ریپل و… نیز نوعی کوین هستند که از نسخه اصلی بیت کوین منشعب نشده‌اند و هر کدام بلاک چین های مختص به خود را دارا هستند.

از کوین‌ها برای موارد زیر استفاده می‌شود:

  • برای انتقال پول (با استفاده از آن‌ها می‌توانید ارسال یا دریافت ارزش داشته باشید)
  • به عنوان ماهیتی برای ذخیره‌سازی ارزش (می‌توان آن‌ها را ذخیره کرد و بعد با چیز دیگری تعویض کرد)
  • به عنوان واحد حساب (می‌توانید قیمت کالا یا خدمات را در آن‌ها لحاظ کنید)

توکن ها

توکن ها ارز دیجیتالی هستند که بر بستر یک پلتفورم مانند اتریوم یا ویوز یا ایاس ساخته می‌شوند.آنها بلاک چین مجزا ندارند و برای انجام تراکنش های خود از قدرت بلاک چین اصلی بهره می‌برند. توکن ها می‌توانند بیانگر یک سهم باشند یا برای کاربرد در یک اپلیکیشن یا پروژه ی منحصر به فرد استفاده شوند.

بیشتر توکن هایی که مورد استفاده قرار می‌گیرد توکن های کاربردی هستند. این توکن ها می‌توانند خدمت خاصی را به انجام برسانند. مثلا شما یک توکن برای خرید بلیط کنسرت مورد استفاده قرار می‌دهید و توکن ذکر شده برای کاربرد دیگری مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

ساخت توکن ها بسیار آُسانتر از کوین ها ست، همچنین توسعه ی آنها نیز به راحتی و با هزینه ی کم قابل انجام است.

هم اکنون اتریوم بیش از 80 درصد توکن های بازار مورد پشتیبانی قرار مید‌هد در رده های بعدی از اتریوم بایننس چین،ایاس، تزوس و ترون قرار دارند.

ساخت توکن در مدت زمان بسیار کم و هزینه ی ناچیز قابل انجام است همین ویژگی باعث شده توکن های تقلبی و بی ارزش در بازار زیاد شوند. یک توکن زمانی ارزشمند می‌شود که در یک پروژه دخیل شود و صرافی های معتبر آن را به لیست ارز های موجود خود اضافه کنند. مقبولیت پیدا کردن برای توکن ها به هیچ وجه کار ساده ای نیست.

یکی از معروف ترین توکن های موجود تتر است. تتر یک استیبل کوین با ارزشی معادل یک دلار امریکا است. تتر توکن های خود را روی چندین بلاک چین امن عرضه کرده است و با توجه به امنیت بالای این شبکه ها دیگر نیازی به ایجاد بلاک چین جدید برای تتر وجود ندارد.

انواع ارزهای دیجیتال

انواع توکن ها

توکن‌ها انواع مختلفی دارند که از جمله آنها می‌توان به توکن ارزی، توکن کاربردی، توکن بهادار، توکن دارایی، سهمی، جایزه و توکن سودده و… اشاره کرد که در زیر به طور خلاصه به آنها پرداخته‌ایم.

توکن ارزی: توکنی است که از آن برای پرداخت و ذخیره ارزش استفاده می‌شود. این توکن همانند سایر ارزهای دیجیتال (بیت کویینُ اتریوم) است.

توکن بهادار: این توکن ها علاوه بر خرید و فروش در صورت نگهداری برای دارندگانش سود و منفعت دارند.

توکن کاربردی: این توکن که با پیدایش اتریوم شکل گرفته، به این صورت است که  برخلاف توکن های ارزی دیگر به دارندگان خود اجازه می‌دهد که به یک محصول یا سرویس خاص دسترسی داشته باشند.

توکن دارایی: این توکن‌ به عنوان نماینده دیجیتال یک دارایی در یک پلتفرم یا سازمان مانند (مقدار مشخصی املاک) شناخته می‌شود.

توکن سهامی: این توکن‌ به دارندگانش، مالکیت سهام منتشر کننده آن توکن مثل سهام یک شرکت را می-دهد.

توکن جایزه: این توکن‌ را می‌توان معادل امتیاز وفاداری (loyalty points) یا برای پرداخت جایزه‌ دانست.

توکن سودده: توکن‌های دارای قابلیت سوددهی همانند سهام می‌توانند امتیاز رای را با خود به همراه داشته یا نداشته باشند. اما برخلاف سهام، نگهداری توکن‌های سودده صرفا حق امتیاز کسب درآمد انفعالی را به دارنده آن می‌دهد و صرفا دارنده توکن، هیچ مالکیتی در سازمان مربوطه ندارد.

هنگامی که توسعه‌دهندگان توکن های اختصاصی خود را ایجاد می‌کنند، حق انتخاب دارند که چه تعداد از آن توکن ایجاد کنند، حتی می‌توانند برای توکن خود یک کیف پول اختصاصی در نظر بگیرند که مشخص کنند پس از ایجاد توکن به کجا فرستاده شود. به همین دلیل ایجاد ارزهای دیجیتال بومی به عنوان یک توکن به سادگی امکان‌پذیر است.

علاوه بر این، توکن‌ها اغلب برای استفاده در برنامه‌هایی که برای آن طراحی شده‌اند، کاربرد دارند. برای مثال صرافی بزرگ بایننس، توکن بایننس کوین (BNB) را ایجاد کرده است و این امکان را فراهم می‌کند که کاربران در ازای انجام تریدهای خود توسط BNB ، به میزان 50% از کارمزدهایشان کاهش یابد.

تفاوت توکن و کوین

تفاوت کوین و توکن

همانطور که اشاره کردیم تفاوت عمده کوین ها و توکن ها داشتن بلاک چین اختصاصی برای کوبن ها است.

از دیگر تفاوت‌های کوین و توکن می‌توان گفت که کوین‌ها، ارزهایی هستند که می‌توانند برای خرید و فروش مورد استفاده قرار گیرند و فقط شیوه‌ای از پرداخت هستند. درحالی که، توکن‌ها می‌توانند بیانگر سهم یک شرکت باشند، دسترسی به محصول یا خدمتی خاص و بسیاری از کارکردهای دیگر را فراهم کنند. شما می‌توانید یک توکن را با یک کوین خریداری کنید، اما برعکس آن امکان‌پذیر نیست. کوین‌ها به طور مستقل عمل می‌کنند، در حالی که توکن‌ها تنها برای یک پروژه خاص کاربرد دارند.

بنابراین باید گفت که تفاوت اساسی میان کوین و توکن در ساختار آن‌هاست، کوین‌ها می‌توانند به عنوان یک نوع ارز دیجیتال مورد استفاده قرار گیرند، در حالی که توکن‌ها مانند برنامه‌های غیر متمرکزی هستند که روی بلاک‌چین کوین‌ها پیاده می‌شوند.‌

 

کیف پول توکن ها

گفتیم توکن ها روی شبکه ی یک ارز دیجیتال دیگر مستقر شده اند یعنی یک شبکه ی مستقل برای خودشان ندارند. پس آدرس کیف پول آنها نیز مربوط به ارز دیجیتالی است که روی آن مستقر هستند.

مثلا هنگامی که شما از تتر erc-20 استفاده می‌کنید، کیف پول دریافت و ارسال تتر شما همانند شبکه ی اتریوم خواهد بود و با 0x شروع می‌شود.

 

 

نحوه انجام کار ارزهای دیجیتال چگونه است؟

ارزهای دیجیتال در پرداخت‌های مستقیم و همتا به همتا (P2P)  در سراسر دنیا کاربرد دارند. نحوه کار با این ارزها به صورت زیر است.

۱- یک نفر تراکنش خاصی را درخواست می‌کند و درخواست او به کل شبکه ارسال می‌شود.

۲- هر کامپیوتر حاضر در شبکه تراکنش‌های همزمان را در یک بلاک جمع می‌کند و به هر یک برچسب زمانی می‌زند.

۳- هر کامپیوتر روی حل معادلات پیچیده کار می‌کند تا با حل آن موفق به افزودن یک بلاک جدید به شبکه بلاک چین شود. به این فرآیند استخراج یا ماینینگ گفته می‌شود.

۴- زمانی که یک کامپیوتر به جواب درست برسد، خبر استخراج بلاک جدید را به بقیه شبکه اطلاع می‌دهد.

۵- شبکه نیز جواب را چک کرده و تراکنش‌های ثبت شده در آن را با بلاک چین مقایسه کرده و تطبیق می‌دهد تا از نقص دو بار خرج کردن در شبکه جلوگیری شود.

۶- بلاک جدید به زنجیره موجود اضافه می‌شود و این به منزله تکمیل عملیات تراکنش است.

مسئولیت نظارت بر شبکه ارزهای دیجیتال و تامین امنیت آن توسط نودها تامین می‌شود. نودها در شبکه‌های مختلف به روش‌های مختلفی انتخاب می‌شوند. برای مثال در بیت کوین، استخراج‌کنندگان یا ماینرها هستند (ماینر ها با استفاده از سیستم ها قدرتمند اقدام به حل معاملات پیچیده ی ریاضی میکنند) که این مسئولیت را بر عهده دارند، در ایاس و ترون درباره انتخاب این نودها رای‌گیری می‌شود و در شبکه‌های اثبات سهام، هر کسی که بخشی از سکه‌هایش را در شبکه به صورت سهام قفل کرده باشد، می‌تواند در مورد تراکنش‌ها تصمیم‌گیری کند.

انواع ارزهای دیجیتال

 معروف ترین ارز های دیجیتال موجود

ارز های دیجیتال بر اساس معیار های مختلف معروف و محبوب می‌شوند،برای مثال بیت کوین به دلیل پیشینه ی تاریخی اش همواره مد نظر بوده است. اتریوم دومین ارز دیجیتال بر اساس ارزش است همچنین شبکه ی بلاک چین آن به دلیل کاربردی بودن همواره مورد توجه بوده است. کاردانو را به عنوان قاتل اتریوم می‌شناسند و پیش بینی می‌شود در آینده بتواند جای اتریوم را بگیرد. کاردانو از زیر ساخت های قوی بهره می‌برد. بایننس کوین به واسطه ی پشتوانه ی صرافی بایننس همواره مورد توجه بوده است. همچنین نقد شوندگی و ارزش در بازار یکی از عواملی است که می‌تواند به معروف بودن یک ارز دیجیتال کمک کند. در ادامه یاین مطلب به توضیح چند رمز ارز معروف می‌پردازیم.

بیت کوین- ارز دیجیتال معروف

بیت کوین

در سال ۲۰۰۹، یک برنامه نویس کامپیوتر با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو، اولین ارز دیجیتال دنیا یعنی بیت کوین را اختراع کرد که این ارز دیجیتال به بزرگ‌ترین و مورد قبول‌ترین پول دیجیتال تبدیل شد. از جمله نقاط قوت بیت‌کوین در برابر سایر نمونه‌های پیشین، استفاده از فناوری دفتر کل توزیع شده بود و به افراد این امکان را می‌داد تا بدون واسطه دارایی‌های خود را مبادله نمایند. ناشناس ماندن ناکاموتو هنوز هم به قوت خود باقی است.

در بیت کوین هر بلاک مجموعه‌ای از اطلاعات تراکنش‌های انجام شده در شبکه است. به عبارت ساده‌تر، هر بلاک می‌گوید که شخصA، چقدر پول برای شخصB، و شخص X چقدر پول برای شخص Y ارسال کرده است. در هر بلاک اطلاعاتی قرار دارد که به بلاک قبل از آن بر می‌گردد. در نتیجه، هر بلاک با بلاک قبل از خود یک نوع ارتباط ارجاعی داشته و یک زنجیره را در شبکه به وجود می‌آورد.

اگر یک هکر بخواهد بلاک خاصی را در شبکه دست کاری کند، باید کل بلاک‌های بعد از آن را نیز عوض نماید. پس در بیت کویین هکرها به اطلاعات دسترسی ندارند مگر اینکه اکثریت قدرت پردازش در شبکه را به دست بگیرند یعنی بتوانند بیش از 50 درصد افراد موجود در شبکه را با خودشان هم رای کنند. احتمال وقوع این رویداد بسیار

.بسیار کم است شاید بتوان گفت این اتفاق به هیچ وجه نمی‌افتد. عدم امکان هک شبکه ی بیت کوین و سایر ارز های دیجیتال باعث اقبال عمومی شده است

بیت کوین هم چنان یکی از پرطرفدار ترین ارز های دیجیتال موجود است البته سلطه ی بیت کون در بازار به تدریج در حال کاهش یافتن است اما بیت کوین هنوز هم با ارزش ترین ارز دیجیتال موجود است.

اتریوم- معروف ترین ارز دیجیتال بعد از بیت کوین

اتریوم

ارز دیجیتال اتر(که به آن اتریوم نیز گفته می‌شود) مبتنی بر بلاک چینی به همین نام است. ایده ایجاد آن در سال 2013 توسط ویتالیک بوترین ارائه شد. بوترین معتقد بود بیت کوین اشکالاتی دارد که می‌توان آن را با یک ارز دیجیتال دیگر برطرف کرد. وی در سال بعد به همراه چند توسعه دهنده ی دیگر ایده ی خود را کامل کرد و با جذب سرمایه ایده ی خود را عملی کرد.

اتریوم هم اکنون در رده ی دوم ارز های دیجیتال از نظر ارزش قرار دارد.

اتریوم بیشتر به عنوان بستری اجرای قراردادهای هوشمند مورد استفاده قرار می‌گیرد همچنین از آن برای راه اندازی توکن های جدید و برگزاری ICO ها استفاده می‌شود.

یکی از استاندار های فنی مورد استفاده برای توکن ها استاندارد ERC-20 است. شاید USDT ERC-20 به گوشتان خورده باشد. این استاندارد برای توکن های تتر مبتنی بر شبکه ی اتریوم مورد استفاده قرار می‌گیرد و 20 عددی است.

تعداد کوین های اتریوم بر خلاف بیت کوین تعداد محدود و از قبل مشخص شده ندارد.

زمان تایید تراکنش ها در شبکه ی اتریوم کمتر از شبکه ی بیت کوین است.

مقاله مرتبط: مقایسه تتر و اتریوم

بایننس کوین-ارزدیجیتال صرافی بایننس

بایننس کوین

بایننس کوین یکی از شناخته شده ترین کوین های موجود است. این رمز یک ارز دیجیتال مختص صرافی بایننس است.

صرافی بایننس یکی از بزرگترین و شناخته شده ترین صرافی های کریپتو است.

در ابتدا بایننس کوین یک توکن بر روی شبکه ی اتریوم بود اما در سال 2019 به بلاک اختصاصی خودش با همین نام منتقل شد.

صرافی بایننس یک استیبل کوین با نام busd نیز دارد که هنگامی که کاربران این صرافی از busd استفاده کنند کارمزد پرداختی آن ها به شدت کاهش می‌یابد.

ارز دیجیتال ادا کاردانو

آدا یا کاردانو

ارز دیجیتال آدا یا کاردانو توسط چارلز هاسکینسون که از بنیان گذاران اتریوم بود در سال 2015 پایه گذاری شد. پلتفرم این ارز دیجیتال در سال 2017 مورد بهره برداری قرار گرفت.

نام گذاری این ارز دیجیتال به افتخار ریاضیدان اهل ایتالیا جرلامو کاردانو و آدا لاولیس انگلیسی انجام شده است.کاردانو از الگوریتم اثبات سهام برای اعتبار سنجی تراکنش ها استفاده می‌کند.

تعداد کوین های ارزدیجیتال کاردانو نیز مانند بیت کوین محدود است 45 میلیارد واحد در نظر گرفته شده است.

تفاوت کاردانو با دیگر ارز های دیجیتال آن است که بیش از سایر ارز های دیجیتال از نظرات دانشگاهیان و علم ریاضیات استفاده شده است، همچنین سعی شده تا در کد نویسی شبکه ی آدا ایرادات شبکه ی بیت کوین و اتریوم بررسی شده و برطرف گردد.

گفته می‌شود ارز دیجیتال آدا در آینده با توجه به پشتوانه ی خوب تیم توسعه دهندگان رشد خوبی داشته باشد، البته باید منتظر ماند و دید ارز های دیجیتال چه تغییراتی را تجربه خواهند کرد.

کاربرد های ارز های دیجیتال

  • سرمایه گذاری

یکی از مهم ترین کاربرد های ارز های دیجیتال، استفاده از آن برای سرمایه گذاری است. سرمایه گذاری می‌تواند به صورت کوتاه مدت، بلند مدت و میان مدت باشد. بازار رمز ارز ها یکی از خوش آتیه ترین بازار های مالی موجود است. انواع توکن و کوین های موجود به شکلی است که افراد با سلیقه ها و استراتژی های متفاوت را راضی کند.

  • نوسان گیری و ترید

عده ای دیگر از افراد به نوسان گیری و ترید در بازار ارز های دیجیتال مشغول هستند. این افراد هنگام ریزش قیمت یک رمز ارز آن را خریداری می‌کنند و هنگامی که به اوج قیمتی برسد آن را می‌فروشند. لازمه ی این کار به داشتن علم و آگاهی و نیز پیشبینی آینده ی بازار است.

  • روش پرداخت

همچنین به عنوان یک روش پرداخت نیز از ارز های دیجیتال استفاده می‌شود. مثلا شما برای پرداخت هزینه ی هتل یا اجاره و خرید محصولات شرکت تسلا از ارز دیجیتال استفاده می‌کنید.

  • استیکینگ

از دیگر کاربرد های ارز دیجیتال، امکان استیکینگ آن است. staking به فرآیندی گفته می شود که در آن فرد برای مدت زمان مشخص ارز دیجیتال خودش را در یک صرافی نگه داری کرده و در ازای عدم خرید و فروش ارز ها در آن زمان مشخص، سود دریافت می کنند. این کاربرد ارز های دیجیتال برای افرادی که ریسک پذیری کمی دارند کاربرد زیادی دارد. این شیوه عملا ریسکی برای سرمایه گذاران ندارد اما به همین دلیل نیز سود به دست آمده از این طریق زیاد نیست.

انواع ارزهای دیجیتال

نکات مهم در بازار ارز های دیجیتال

باید مراقب کیف پول و اکانت خود باشید؛ چرا که با وجود در نظرگرفتن تدابیر امنیتی شدید، همواره احتمال حمله‌ هکرها وجود دارد.

همچنین به دلیل اینکه تراکنش ها در بازار ارز های دیجیتال قابل پیگیری نیستند، اشتباه وارد کردن آدرس یک کیف پول می‌تواند منجر به از دست دادن تمام دارایی آن تراکنش شود.

در نگهداری رمز کیف پول دیجیتالی خود باید نهایت دقت را داشته باشید. فراموش کردن رمز عبور کیف پول مجازی می‌تواند باعث از دست دادن پول‌های شما شود.

رمز شامل 12 حرف را به خوبی محافظت کنید، هر کسی با داشتن این 12 حرف میتواند به دارایی شما دست پیدا کند.

علاوه بر استفاده از کیف پول ها برخی از سیستم های پرداخت مانند پایر نیز امکان خرید و فروش ارز های دیجیتال  را فراهم می‌کنند. با استفاده از امکانات این سیستم ها میتوانید ارز دیجیتال خود را به این سیستم منتقل کرده و در زمان مطلوب آن را به ارز های فیات(دلار، یورو، روبل) تبدیل کنید. برای خرید دلار پایر و تبدیل آن به ارز دیجیتال به لینک خرید دلار پایر مراجعه کنید.

همیشه باید اطلاعات خود را به روز نگه دارید؛ چرا که نوسانات ارزی در این واحد پول مجازی بالا است. به همین دلیل غفلت می‌تواند باعث از دست دادن ارزش پول سرمایه شما شود.

انواع مختلف ارز دیجیتال-بیت کوین چیست به زبان ساده

تعداد شت کوین ها (کوین هایی که با هدف کلاهبرداری وارد بازار ارز های دیجیتال شده اند) هر روز بیشتر و بیشتر می‌شود، از این رو لازم است تا با آگاهی دست به خرید ارز دیجیتال بزنیم.

برای وارد شدن به این حوزه باید آگاهی خود را نسبت به آن بالا ببرید. در موقعیت مناسب سرمایه گذاری کنید همچنین برای خروج از این بازار مالی استراتژی داشته باشید. به دست آوردن مهارت کافی نیازمند صرف وقت و گذراندن دوره های متناسب است.

امیدواریم با خواندن این مقاله ابهامات شما درباره ی ارز های دیجیتال تا حد زیادی برطرف شده باشد. بازار ارز های دیجیتال نیاز به تمرین و ممارست زیادی دارد. هر ارز از اصول و قواعد مربوط به خودش پیروی میکند انتظار نداشته باشید به سرعت همه ی جزئیات بازار را یاد بگیرید با طمانینه درباره ی شبکه های مختلف و تفاوت های آنها یاد بگیرید.

در وبلاگ داماهی پی، مقالات متعدد درباره ی انواع ارز های دیجیتال آمده است. از خرید با مبالغ کم شروع کنید و رفته رفته سرمایه خود در بازار ارز دیجیتال را افزایش دهید. از کیف پول های معتبر و رسمی استفاده کنید و امنیت حسابتان را همیشه مد نظر داشته باشید.

در صورتی که بخواهید حساب پرفکت مانی خود را نیز شارژ کنید، داماهی پی این امکان را فراهم آورده است.برای ایجاد حساب پرفکت مانی رایگان به راهنمای داماهی پی برای افتتاح حساب مراجعه کنید. پرفکت مانی یکی از معتبر ترین وبسایت های ارائه دهنده ی خدمات پرداخت بین المللی با قدمت طولانی است. شما می توانید تراکنش های خود را با خیال راحت به پرفکت مانی بسپارید. در صورتی که طی مراحل خرید خود به مشکلی برخوردید آن را با همکاران ما در بخش پشتیبانی مطرح کنید. پشتیبانی از مشتریان در داماهی پی به صورت تمام وقت و 24 ساعته به انجام می رسد. امیدواریم تجربه ای خود از خرید ارز دیجیتال را برای شما به جا بگذاریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *