داماهی پی

معرفی ارز دیجیتال پولکادات(دات)+توضیح کامل

معرفی کامل ارز دیجیتال پولکا دات
5/5 - (23 امتیاز)

در این سری مقاله قصد داریم تا شما را با انواع ارز های دیجیتالی که در داماهی معامله می شود آشنا کنیم. این مقاله را با معرفی ارز دیجیتال پولکادات شروع می کنیم.

ارز دیجیتال پولکادات یا دات یک نوع ارز دیجیتال است که بلاک چین مخصوص به خودش را نیز دارد.  ارز دیجیتال پولکادات در سال 2016 به بازار معرفی شد اما بلاک چین اختصاصی آن در سال 2020 به صورت اختصاصی شروع به کار کرد.

برای اینکه توضیح دهیم پولکا دات چیست در ابتدا با توضیح بلاکچین مقدمات را آغاز می کنیم. بلاک چین یک دیتابیس است که به کاربران اجازه می دهد تغییرات مورد نظرشان را بر بستر آن ایجاد کنند و آن ها را ذخیره کنند. پس از ورود اطلاعات به بلاک چین دیگر نمی توان آن را تغییر داد و یا آن را حذف کرد. اضافه کردن یک داده به بلاک چین تنها زمانی امکان پذیر است که اکثریت افراد حاضر در آن بلاک چین آن را تایید کنند(به فرآیندی که طی آن داده جدیدی به بلاک چین اضافه می شود استخراج گفته می شود)یک بلوک جدید هنگامی به بلاک چین اضافه می شود که توسط شبکه اعتبار آن تایید شده باشد.

حال که با عملکرد و کارکرد بلاک چین آشنا شدیم، به توضیحات بیشتری درباره بلاکچین پولکادات خواهیم پرداخت.

پولکادات ارز دیجیتالی برای نسل آینده

 

پولکادات بلاکچینی برای رفع مشکلات بلاکچین ها

پولکادات در واقع یک پلتفرم است که به کمک آن می توان چندین بلاک چین را با هم متصل کرد و یا اتحادی میان آنها ایجاد کرد.

هدف نهایی پولکادات، ایجاد فرصت برای تمامی استفاده کنندگان از اینترنت برای ایجاد اینترنت اختصاصی خودشان است.

اگر بیت کوین و زیر مجموعه هایش را به عنوان نسل اول بلاکچین ها به رسمیت بشناسیم و اتریوم را به عنوان نسل دوم بلاک چین ها بپذیریم(بلاک چین اتریوم از بسیاری جهات نسبت به بلاک چین بیت کوین بهبود پیدا کرده است) در این صورت بلاک چین های جدید تر مانند کاردانو و پولکادات، نسل سوم بلاک چین ها محسوب می شوند.

پولکادات از بدو ورودش به بازار بسیار محبوب بود، استقبال از پولکادات به حدی بود که توانست تنها پس از 2 هفته ورود به بازار ارزش 5 میلیون دلاری کسب کند.

ویژگی های سه نسل بلاکچین ها چیست؟

به صورت خلاصه می توان گفت، نسل اول بلاک چین با هدف معاملات امن و شفاف و تامین اعتبار در بازار ارز های دیجیتال وارد بازار شد.

نسل دوم قراردادهای هوشمند بودند که با توجه به گرایشات به غیرمتمرکز بودن ایجاد شد. قراردادهای هوشمند هزینه تأیید تراکنش‌ها، داوری، و جلوگیری از کلاهبرداری را کاهش داده و موجب شفافیت تراکنش‌ها شدند.

نسل سوم بلاکچین ها مربوط به برنامه های غیرمتمرکز و استقبال از آنها است. با توجه به گسترش بازار ارز های دیجیتال فناوری نسل دوم نمی توانست پاسخگوی نیاز اکوسیستم باشد(حتی سرعت بلاک چین اتریوم که حدود 15 تراکنش بر ثانیه بود نیز نمی توانست جوابگوی کاربران باشد) به همین منظور نیازمندی به برنامه های غیرمتمرکز بیش از پیش خودش را نشان داد نسل سوم بلاک چین ها که از برنامه های غیرمتمرکز استفاده می کردند سرعتی معادل حدودا 100 تراکنش بر ثانیه را دارا بودند. پولکادات جز نسل سوم بلاکچین ها محسوب می شود. در این مقاله به ارائه توضیحاتی درباره نسل سوم اینترنت خواهیم پرداخت و پس از آن به شرح اهداف و ویژگی های پولکادات به صورت کامل می پردازیم.

با ما همراه باشید تا تمام آنچه درباره ارز دیجیتال پولکادات لازم دارید به شما بگوییم.

خرید ارز دیجیتال دات

web3 چیست؟

به web3 نسل سوم اینترنت گفته می شود. هدف Web3 ایجاد کردن اینترنت غیرمتمرکز است. اینترنتی که با استفاده از آن، کاربران تجربه ای بهتر از استفاده از اینترنت خواهند داشت. تبدیل اینترنت به پایگاه داده ای بزرگ که در آن کاربر در کوتاه ترین زمان ممکن به نتیجه ی مورد نظرش برسد.پروژه پولکادات یک پروژه از مجموعه ی web3 است. web3 foundation سازمانی است که با هدف ایجاد اینترنت غیرمتمرکز از پروژه ها حمایت می کند.

پولکادات به وسیله ی شرکت web3foundation به سرپرستی Gavin Wood بنیان گذاری شد.

علاوه بر Gavin Wood، Robert Habermeirو Peter Czaban نیز از دیگر اعضای ارشد پولکادات هستند.

معرفی اعضای اصلی پولکادات

اعضای اصلی هر پروژه خط فکری و جهت گیری آینده ی آن را مشخص می کنند از این رو دانستن اطلاعاتی درباره ی افراد اصلی یک پروژه اطلاعات خوبی درباره ی آینده ارز مورد نظر به دست می دهد.

گاوین وود: گاوین وود مهترین فرد پروژه ی پولکادات است او یک مهندس انگلیسی تبار است که بعدها در مایکروسافت مشغول به کار شد. او همراه با ویتالیک بوترین روی پروژه ی اتریوم کار می کرد اما در سال 2016 از این پروژه جدا شد و تصمیم گرفت بلاک چینی بسازد که مشکلات اتریوم را نداشته باشد و از آن قوی تر باشد.

او در همان سال Web3 foundation که یک سازمان غیرانتفاعی است را ایجاد کرد. سپس پروژه ی پولکادات آغاز شد و پس از آن kusama که یک پروژه ی آزمایشی مرتبط با پولکادات است را آغاز کرد.

رابرت هابمیر:او نیز یکی از هم بنیان گذاران پروژه ی پولکادات بوده است. تخصص او در بلاک چین و سیستم های توزیع است.

پیتر چابان:آخرین عضو از گروه سه نفره پولکادات پیتر زابان است که تحصیلات خود در مقطع کارشناسی ارشد را در دانشگاه آکسفورد به اتمام رسانده است.

 

هدف پروژه پولکادات این است که سرعت بلاکچین های ارتباطی عمومی و خصوصی را بالا ببرد. در واقع پولکادات می خواهد به اینترنت بلاک چین ها تبدیل شود.

.

خرید پولکادات در ایران

ویژگی های مهم دات

ویژگی های مهم که باعث شده پولکادات برای آینده شبکه ی مناسبی باشد شامل:

  • مقیاس پذیری عالی: تعداد زیادی تراکنش در یک لحظه می تواند در شبکه ی پولکادات ثبت شود.

مقیاس پذیری معادل تعداد تراکنش های انجام شده در یک ثانیه است. با توجه به قابلیت های شبکه ی پولکادات که استفاده از پاراچین ها است می تواند انتظار داشت تعداد تراکنش های انجام شده در شبکه به بیش از هزاران تراکنش برسد.(درباره پاراچین ها در ادامه این مقاله بیشتر توضیح خواهیم داد)

  • آماده بودن برای ارتقا: مسئولان شبکه ی پولکادات همواره در حال تلاشند این شبکه را بهبود دهند.

پولکادات یکی از پروژه های web3 foundation است این مجموعه همواره در تلاش است تا اینترنت غیرمتمرکز را گسترش دهد.

  • انزوا: هدف اصلی پولکادات این است که بتواند سایر بلاکچین ها را به یکدیگر متصل کند.

پولکادات این امکان را فراهم می کند که بلاکچین ها اطلاعات متمایزی را جابجا کنند.

پولکادات در ابتدا روی پلتفرم اتریوم وارد بازار شد. این عرضه در سال 2017 به انجام رسید.10 میلیون دات در همان سال به بازار عرضه شد ورود اکوسیستم اختصاصی پولکادات به بازار رمز ارز ها در سال 2020 انجام شد.

قیمت ارز دیجیتال شبکه ی پولکادات در همان سال پس از ورود به صرافی بین المللی بایننس اوج گرفت.

نام ارزی که از شبکه ی پولکادات استفاده می کند، دات است. با خرید هر دات سرمایه گذاران آن این امکان را خواهد داشت که به انذازه یک رای برای شبکه تصمیم بگیرد. در واقع شما با خرید یک واحد دات روی آینده شبکه پولکادات سرمایه گذاری خواهید کرد.

می توان گفت پلکادات نسل سوم بلاک چین هاست. سرعت پایین تراکنش ها و کارمزد های غیر منطقی از معایب نسل اول و دوم بلاک چین است. طراحی منحصر به فرد پولکادات سعی دارد این موانع را برطرف کند.

ساختار شبکه ی پولکادات از چه اعضای اصلی ای ساخته شده است؟

Relay chain زنجیره ی اصلی شبکه، همه ی بلاکچین ها در نهایت به ریلی چین متصل می شوند.ریلی چین امنیت پاراچین ها را تامین می کند. علاوه بر این ریلی چین ها از ارسال صحیح پیام ها بین پاراچین ها اطمینان حاصل می کنند. هر ریلی چین تعدا محدودی از پاراچین ها را در بر می گیرد.

Parachain به بلاک چین هایی که به صورت موازی از طریق شبکه ی پولکادات اجرا می شوند پاراچین گفته می شود.پاراچین در نهایت به ریلی چین متصل خواهد شد.

Bridge chain شبکه ی پولکادات برای اتصال به بلاک چین هایی که از پروتکل اصلی پولکادات استفاده نمی کنند از بریج چین استفاده می کند.

در واقع می توان گفت پاراچین ها به یکدیگر در ریلی چین متصل می شوند و سایر شبکه ها نیز با استفاده از بریج چین به آن می پیوندند.

بلاکچین هایی که از پولکادات استفاده می کنند

امنیت شبکه ی پولکادات چگونه تامین می شود؟

امنیت شبکه ی پولکادات از طریق نوعی الگوریتم اجماع تامین می شود. این الگوریتم با اثبات کار(استخراج) متفاوت است. هنگامی که از الگوریتم اثبات کار استفاده می کردیم نیاز داشتیم تا از دستگاه های ماینر استفاده کنیم. این دستگاه به مصرف زیاد انرژی نیاز دارد. روشی که پولکادات از آن استفاده می کند ترکیبی از اثبات کار و اثبات سهام است. در این روش سعی شده است از مزیت های هر دو شبکه استفاده شود. نام این روش nominated proof of stake است.

همانگونه  که گفتیم پولکادات یک اکوسیستم جامع است و می تواند با بلاکچین اتریوم و بایننس رقابت کند، امروزه تعداد زیادی از پروژه ها(حدود 300 پروژه) از پولکادات استفاده می کنند.طرفداران پولکادات می گویند این پلتفرم ارزانتر و سریعتر از پلتفرم اتریوم است. از پروژه های مبتنی بر بلاکچین پولکادات می توان به چین لینک و انکر اشاره کرد.

پیش بینی قیمتی پولکادات

در لحظه ی نگارش این مقاله هر واحد پولکادات با قیمت تقریبی 41 دلار معامله می شود که البته از سقف قیمتی آن(54.86 دلار در 4 نوامبر 2021) فاصله دارد. در این لحظه پولکادات هشتمین ارز دیجیتال برتر از نظر ارزش است.

یکی از مهمترین نکات هنگام خرید پولکادات، پیش بینی قیمتی آن در بازه های زمانی کوتاه مدت، بلند مدت و میان مدت است.

در بازه زمانی یک ساله(انتهای 2022) پیش بینی می شود قیمت پولکادات به 75 دلار برسد.

پیش بینی می شود تا 5 سال آینده(انتهای 2026) ارزش هر واحد پولکادات به 200 دلار برسد.

پیش بینی ها برای سال 2030 میلادی حاکی از رشد پولکادات تا قیمت  1000 دلار است.

 

پولکادات را در کدام کیف پول ها نگه داری کنیم؟

مانند تمام ارز های دیجیتال شما برای نگه داری پولکادات نیاز به کیف پول دارید. برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره کیف پول ها مقاله زیر را بخوانید.

کیف پول ارز دیجیتال چیست؟ انواع کیف پول های ارز دیجیتال

اما تمامی کیف پول هایی که در مقاله به آن اشاره کردیم از ارز دات پشتیبانی نمی کنند، پیشنهاد ما به شما برای نگه داری ارز دیجیتال دات استفاده از کیف پول تراست ولت است. کیف پول تراست ولت یکی از امن ترین کیف های موجود است. از میان دیگر کیف پول های موجود برای نگه داری پولکادات می توان اتمیک ولت، گاردا، لجر، safepal wallet، tocken pocket،imtocken را نام برد.

برای نصف کیف پول تراست، از راهنمای نصب و راه اندازی کیف پول تراست ولت استفاده کنید.

از میان کیف پول های معرفی شده، کیف پول ledger سخت افزاری است و سایر کیف پول ها نرم افزاری هستند.

چگونه پولکادات بخریم؟

  • یکی از راه های خرید پولکادات خرید آن از صرافی های آنلاین ارز دیجیتال است. صرافی داماهی پی یکی از ارائه دهندگان دات در ایران است. برای خرید پولکادات در داماهی پی ابتدا باید در وبسایت داماهی پی ثبت نام کنید و احراز هویت خودتان را به انجام برسانید. پس از احراز هویت در وبسایت تنها با چند کلیک سفارش خود را ثبت کنید و منتظر بمانید تا پولکادات به کیف پول شما واریز شود.
  • راه دیگر خرید پولکادات در ایران خرید تتر از صرافی داماهی پی و تبدیل تتر به پولکادات در صرافی های بین المللی مانند کوکوین و کوینکس و بایننس است. امکان تبدیل تتر به پولکادات در کیف پول های معتبر ارز دیجیتال مانند تراست ولت و اتمیک ولت نیز وجود دارد.

این که چه روشی را برای خرید و نگه داری پولکادات انتخاب کنید کاملا به شما بستگی دارد. تفاوت عمده ای میان روش های گفته برای سرمایه گذاری روی پولکادات وجود ندارد.

برای خرید ارز دیجیتال و پولکادات با قیمت مناسب همین حالا ثبت نام خود را شروع کنید.

تراکنش های انجام شده در شبکه ی پولکادات را چگونه بررسی کنم؟

برای بررسی تراکنش های انجام شده خودتان در شبکه ی پولکادات می توانید از پولکادات اکسپلورر به آدرس https://polkascan.io/polkadot استفاده کنید.

تمامی تراکنش های شبکه ی پولکادات در این وبسایت به ثبت می رسد. tx id خودتان را در این وبسایت وارد کنید و از وضعیت تراکنش خودتان مطلع شوید. همچنین شما می توانید شناسه ی تراکنش های اخیر را نیز در این وبسایت مشاهده کنید. امکان مشاهده ی جزییات تراکنش نیز با استفاده از گزینه ی details وجود دارد.

تراکنش ها در شبکه ی پولکادات

 

از دیگر خدمات صرافی داماهی پی خرید ووچر پرفکت مانی است. ووچر پرفکت مانی نسل جدید دلار الکترونیکی است. با استفاده از ووچر پرفکت مانی می توانید پرداخت های مالی بین المللی خودتان را در کوتاه ترین زمان ممکن به انجام برسانید. با داشتن ایمیل هر شخص برای او دلار یا یورو بفرستید.دلار را به یورو تبدیل کنید و وام بگیرید. بله درست خواندید!! سیستم پرفکت مانی به کاربرانش وام پرداخت می کند، البته شرط این کار پیدا کردن وامی است که شرایط آن برای شما مناسب باشد.برای خرید پرفکت مانی و ذخیره دلار و یورو همین حالا اقدام کنید.

شما می توانید با استفاده از خدمات داماهی پی با هر میزان بودجه ای که دارید روی ارز های دیجیتال سرمایه گذاری کنید. خرید و فروش ارز دیجیتال در داماهی پی به صورت آنی و اتوماتیک است. با این شیوه شما در کوتاه ترین زمان ممکن می توانید سرمایه گذاری روی ارز های دیجیتال را آغاز کنید.

امیدواریم تجربه ای خوب از خرید ارز دیجیتال برای شما به ارمغان بیاوریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *