داماهی پی

نسل سوم اینترنت (وب3) یا web3 چیست؟

نسل سوم اینترنت کدام است
5/5 - (22 امتیاز)

در این مقاله قصد داریم تا شما را با با وب3 یا نسل سوم اینترنت آشنا کنیم، نسل جدید اینترنت تا کنون توجهات زیادی را به خودش جلب کرده است. همه ی افراد در تلاشند تا بدانند کدام ارز ها جز ارز های نسل سوم هستند. آینده ی پروژه های وب3 بسیار روشن تلقی می شود با ما همراه باشید تا در ابتدا نسل های قبلی اینترنت را معرفی کنیم و سپس به توضیح نسل سوم اینترنت بپردازیم.

 

نسل اول و دوم اینترنت

Web1 به دوره ی سال 1991 تا 2004 اشاره می کند در این دوره بیشتر وب سایت ها به صورت استاتیک بودند، دوره ای که در آن افراد بیشتر از محتواهای موجود استفاده می کردند و کمتر کسی اقدام به ایجاد محتوا می کرد. در آن دوران تنها تعداد کمی از موسسات و مراکز (عمدتا دانشگاهی) اقدام به تولید محتوا می کردند و اکثریت افراد مصرف کننده ی محتوا بودند.

Web2 نسل بعدی اینترنت از سال 2004 آغاز شد و تا اکنون ادامه دارد، در این دوره افراد نسبت به ایجاد تغییرات در محتوای موجود در اینترنت اقدام می کردند و تولید محتوا در انحصار عده ای خاص نبود. برای مثال در این دوره افراد بیشتری اقدام به اشتراک گذاری محتوای خودشان در وبسایت هایی مانند فیس بوک اینستاگرام ووبلاگ ها کردند. در این دوره لازم نبود تا افراد توسعه دهنده ی نرم افزار باشند تا بتوانند تغییراتی را در اینترنت به وجود بیاورند. یکی از مثال های خوب در این باره وبسایت ویکی پدیا است. در این وبسایت تمام کاربران آزادانه می توانند صفحات متمایزی ایجاد کنند و یا تغییراتی را در صفحات موجود ایجاد کنند. هر شخص تنها با دسترسی به اینترنت و ایجاد یک ایمیل، می تواند در اینستاگرام یک صفحه برای خودش ایجاد کند و محتوای مورد نظرش را با سایرین به اشتراک بگذارد.

اما در این شبکه ها، افراد مالکیت اطلاعات موجود را در اختیار خودشان ندارند. اینستاگرام می توانند در صورتی که محتوا ی منتشر شده از طرف شما با سیاست هایش مغایر باشد آن را از روی این پلتفرم حذف کند. این به معنی آزاد نبود اینترنت برای اشخاص است. دولت ها همچنین به اطلاعات به اشتراک گذاشته شده توسط کاربران دسترسی دارند و می توانند آن ها را فیلتر کنند.

در نسل قبلی اینترنت یا Web2 داده ها و محتوا های موجود در اینترنت به صورت متمرکز جمع آوری می شد نسل سوم اینترنت در سال 2014 به وسیله گاوین وود بنیان گذار اتریوم معرفی شد.

تعریف نسل سوم اینترنت

Web3 (وب 3) چیست؟

وب3 و ساختار آن به صورت کلی با سایر نسل های اینترنت (Web1وWeb2) متفاوت است.web3 از بلاکچین استفاده می کند. بلاک چین یک تکنولوژی جدید است که امکانات وسیع و گسترده ای را به اینترنت اضافه می کند. در شبکه ی وب3 سیستم ها به سرور وابسته نیستند و این عدم وابستگی اینترنت را به آزادی کامل نزدیک می کند.

وب3 با هدف از بین بردن واسطه ها در شبکه ی اینترنت ایجاد شده است و این کار را با استفاده از هوش مصنوعی به انجام می رساند. سفارشی سازی داده ها تجربه ی کاربران از اینترنت را بهتر می کند و با استفاده از امکانات بلاک چین مرور اطلاعات موجود با سرعت بالاتر و با سهولت بیشتری انجام می شود.

با استفاده از نسل سوم اینترنت می توان نتایج جستجو را بهینه تر کرد. در واقع وب3 با استفاده از تمرکززدایی یک پایه برای گسترش اینترنت ایجاد می کند.

شاید بپرسید تفاوت وب3 با metaverse چیست؟ در پاسخ به این سوال باید گفت هدف متاورس(metaverse) ایجاد یک فضای سه بعدی یا یک جهان به هم پیوسته است  در حالی که وب 3 تمرکزش را بر روی امکانات موجود و راه هایی برای بهبود اینترنت گذاشته است. در واقع وب3 با بررسی شیوه های کنترل اطلاعات هویتی و شخصی در تلاش برای بهبود آن است. NFT و(decentralized autonomous organization)DAOsو DeFI در آینده به اجزای جدا نشدنی اینترنت تبدیل خواهند شد(همانطور که پیش از این ایمیل، 2FA(فاکنور دو مرحله ای احراز هویت) در میان کاربران در نسل اول و دوم اینترنت محبوب شدند)

وب3 چیست؟

مزایای وب3 (web3)

  • تمامی افراد حاضر در شبکه ی اتریوم می توانند از امکانات نسل سوم اینترنت استفاده کنند، به عبارت دیگر اشخاص نیازی به گرفتن اجازه برای استفاده از خدمات شبکه ندارند.
  • هیچ کس نمی تواند دیگران را از دسترسی به خدمات موجود منع کند.
  • پرداخت های لازم با استفاده از توکن بومی پروژه ها یا با استفاده از شبکه ی اتریوم به انجام می رسد.
  • با استفاده از شبکه ی اتریوم هر شخصی می تواند برنامه ی مورد نظر خودش بنویسد.
  • خوب است به این نکته اشاره کنیم که برخلاف وب سایت هایی مانند توییتر که از چندین سرور مشخص استفاده می کنند و امکان از کار افتادن آنها وجود دارد، اینگونه مخاطرات نسل سوم اینترنت را تهدید نمی کنند و سرور های وب3 از کار نخواهند افتاد زیرا از 1000 کامپیوتر پشتیبان استفاده می کنند.

معایب نسل سوم اینترنت (وب3)

  • مقیاس پذیری– به دلیل ماهیت غیرمتمرکز نسل سوم اینترنت انجام تراکنش ها نیاز به زمان بیشتری خواهد داشت.
  • تجربه ی کاربری– کار کردن با اپلیکیشن هایی که از نسل سوم اینترنت استفاده می کنند نسبت به نسل قبلی به آموزش بیشتری نیاز دارد.
  • دسترسی– هم اکنون دسترسی اغلب افراد به امکانات نسل سوم اینترنت با مشکل مواجه است.
  • هزینه– هزینه ی بالا از دیگر معایب نسل سوم اینترنت است.

Web3 چگونه کار می کند؟

اتریوم یک بلاک چین متن باز است که وب3 را به عنوان یک اپلیکیشن غیرمتمرکز معرفی می کند. این نوع اپلیکیشن ها به تمامی افراد اجازه می دهند بدون به اشتراک گذاری اطلاعات شخصی شان در شبکه مشارکت کنند. تمام افراد در شبکه امکان استفاده از شبکه را دارند و هیچ کس قادر نیست دیگری را از استفاده از خدمات منع کند و یا دسترسی اش را محدود کند. پرداخت های شبکه یا استفاده از توکن های بومی یا توکن اتریوم به انجام می رسد.

پروژه اصلی کدام ارز ها از نسل سوم اینترنت (وب3) استفاده می کند؟

بیشتر اپلیکیشن ها و توکن هایی که مرتبط با web3 هستند از تکنولوژی شبکه ی اتریوم بهره می برند البته چندین توکن با شبکه ی اختصاصی نیز در میان پروژه های وب3 دیده می شود.

لیست توکن هایی که از وب3 استفاده می کنند و در جمع یک صد ارز برتر قرار دارند  در ادامه توضیح داده خواهد شد. با ما همراه باشید تا این ارز های خوش آتیه را بیشتر بشناسید و با ماهیت و اهداف آنها آشنا شوید.

اهداف ارز دیجیتال فایل کوین

فایل کوین (Filecoin)

فایل کوین یکی از مهمترین ارز های دیجیتال است که از تکنولوژی وب3 استفاده می کند.هدف پروژه این ارز دیجیتال ایجاد یک شبکه ی غیرمتمرکز برای ذخیره اطلاعات است. با استفاده از این پروژه امکان ذخیره ی اطلاعات کاربران در سراسر دنیا بدون استفاده از امکانات شرکت های بزرگ ممکن می شود. فایل کوین قصد دارد تا این امکان را فراهم کند متقاضیان فضای ذخیره به افزادی که فضای خالی دارند متصل شوند لازمه ی این کار استقبال افراد در سراسر دنیا از این پروژه است.

چگونه به فایل کوین اعتماد کنیم؟ آیا امکان به سرقت رفتن اطلاعات وجود دارد؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که اطلاعات افراد به صورت تدریجی وارد هر فضای ذخیره شده و روی هر قطعه متمایز یک رمز متمایز ایجاد می شود.هکر ها برای آنکه اطلاعات افراد را به دست بیاورند باید تمامی کامپیوتر های موجود در شبکه را هک کنند. امکان همچین اتفاقی تقریبا ممکن نیست. اما در صورتی که شما برای ذخیره ی اطلاعات خودتان از امکانات شرکت های خصوصی مانند مایکروسافت و اپل استفاده کنید شرکت ارائه دهنده ی خدمات به طور کامل به اطلاعات شما دسترسی دارد و چون تنها یک مرجع برای دسترسی به اطلاعات وجود دارد هک اطلاعات نیز آسانتر خواهد بود.

توکن فایل کوین برای انجام پرداختها در شبکه ی فایل کوین ایجاد شده است. این توکن با نام اختصاری fil روی شبکه ی اختصاصی فایل کوین کار می کند.عرضه اولیه توکن فایل کوین در سال 2017 انجام شد اما ورود این توکن به بازار حدودا 3 سال بعد به وقوع پیوست.

بنیان گذار فایل کوین یک مهندس امریکایی به نام جان بنت است. فایل کوین هم اکنون (دی 1400) با مبلغ هر واحد 28 دلار معامله می شود و در رده ی 38 ام ارز های دیجیتال قرار دارد.رکورد قیمتی فایل کوین تا کنون 191 دلار اواخر سال میلادی 2021 بوده است که در حال حاظر تا این قیمت فاصله ی زیادی دارد و می تواند نشانی از پتانسیل خوب این ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری باشد.

صرافی هایی که ارز دیجیتال فایل کوین را لیست کرده اند شامل:Binance, OKX, Bitget, CoinTiger, and Huobi Global هستند.

ماینر ها نیز به ازای فراهم کردن فضای ذخیره ی اطلاعات به عنوان پاداش توکن فایل کوین دریافت خواهند کرد.

ارز دیجیتال هلیوم و نسل سوم اینترنت

هلیوم (Helium)

نام دیگر پروژه وب3 هلیوم با نماد اختصاری HNT است، این پروژه توکنی به همین نام نیز دارد. هدف هلیوم فراهم کردن زیرساختی برای اینترنت اشیا در آینده است. شبکه ی هلیوم به تمامی دستگاه های وایرلس اجازه ارتباط گرفتن و ارسال داده را می دهد. کاربران پس از اجرای نود ها به عنوان پاداش توکن اصلی شبکه ی هلیوم را دریافت خواهند کرد.

توکن هلیوم هم اکنون در جایگاه 47 ام ارز های دیجیتال قرار دارد و با قیمت 28.77 دلار معامله می شود. بنیان گذاران اصلی هلیوم شامل فانینگ (Shawn Fanning)، امیر حلیم (Amir Haleem) و سین کری (Sean Carey) هستند.شبکه این ارز دیجیتال در سال 2019 شروع به کار کرد و توکن آن با نام اختصاری HTN از اکتبر 2020 در حال معامله است. بیشترین قیمت توکن هلیوم 52.7 دلار بوده است.این ارز دیجیتال از الگوریتم اجماع بر اساس پروتکل honeybadger BFT استفاده می کند.

این توکن آینده بسیار خوبی دارد و یکی از جذاب ترین گزینه ها برای طرفداران اینترنت اشیا است. از دیگر مزایای توکن هلیوم استخراج پذیر بودن آن است.

توکن هولو در صرافی های Binance, Bitrue, Hotbit, Fatbtc, Bilaxy  معامله می شود.

آیوتا ارز دیجیتال نسل سوم اینترنت

Iota (آیوتا)

نام دیگر ارز نسل سوم اینترنت میوتا یا آیوتا است. این ارز دیجیتال قابلیت انجام تراکنش های فوق سریع و بدون کارمزد را برای کاربران فراهم کرده است. این ارز دیجیتال هم چنین این قابلیت را دارد که برای کاربردی تر کردن اینترنت اشیا نیز به کار برود. در مثال می توانیم بگوییم برق مصرفی منزل شما به صورت خودکار و با استفاده از آیوتا به صورت دوره ای پرداخت شود.

این ارز دیجیتال روی شبکه ی تنگل کار می کند.تنگل با بلاک چین متفاوت است.تراکنش ها در تنگل بدون کارمزد هستند و برخلاف بلاک چین که با افزایش تعداد تراکنشها سرعت شبکه کاهش می یافت با افرایش تقاضا سرعت تنگل نیز افزایش می یابد.

انجام تراکنش ها در تنگل به صورت این صورت است که هر فرد برای تایید شدن تراکنش خودش باید 2 تراکنش قبلی خودش را تایید کند و با تایید شاخه به شاخه ی تراکنش ها آنقدر تراکنش های تایید شده بیشتر می شوند تا همه کاربران تراکنش های یکدیگر را تایید کنند.آِیوتا از این نظر از تمامی ارز های دیجیتال این مقاله متمایز است.

ارز دیجیتال ایوتا در زمان نگارش این مقاله در رده ی 48 ام ارز های دیجیتال قرار گرفته است و هر واحد آن ارزشی معادل 1.05 دلار دارد.

صرافی های

  • Bitcoin.de – IOTA/BTC pairs
  • Bitfinex
  • Binance
  • Bittrex Global
  • Blockport
  • Cobinhood.com
  • Coinone
  • Huobi
  • Liquid
  • OKEX
  • PocketBits
  • UpBit

ارز دیجیتال آیوتا را لیست کرده اند و این ارز دیجیتال در این صرافی ها مورد معامله قرار می گیرد.

The graph (گراف)

هدف اصلی ارز گراف ممکن کردن ایجاد اپلیکیشن های بدون سرور و نیز تسهیل استفاده از اینترنت نسل سوم برای همه ی کاربران است. ارز دیجیتال گراف برای جستجوی اطلاعات و داده ها در بلاکچین و شبکه های ذخیره سازی استفاده می شود. در واقع ارز دیجیتال گراف دسترسی به داده های شبکه ی اتریوم را از طریق کوئری های ساده فراهم می کند. بنیان گذاران گراف یانیو تال و براندون رامرز هستند.

ارز دیجیتال گراف که با نام اختصاری GRT نمایش داده می شود. هم اکنون در دره 54ام ارز های دیجیتال و با قیمت هر واحد 0.5312دلار معامله می شود.

 

ارز دیجیتال ارویو

Arweave (آرویو )

پلتفرم آریویو یک بستر برای ذخیره کردن داده ها است. هدف آرویو ایجاد بستری بریا ذخیره نامحدود داده است. شبکه ی آرویو از توکن بومی خود برای ذخیره نامحدود اطلاعات شبکه استفاده می کند. نکته منحصر به فرد درباره ی شبکه ی آرویو آن است که شبکه قصد دارد تا برای اولین بار ذخیره سازی دائمی داده ها را پیاده سازی کند.

ماهیت این پروژه برای نخستین باز در سال 2017 تعریف شد و در سال 2018 به نام آرویو تغییر پیدا کرد. شروع رسمی پروژه آرویو در سال 2018 بود.بنیان گذاران آرویو سام ویلیامز ( Sam Williams ) و ویلیام جونز ( William Jones ) هستند که هر دو در مقطع دکتری مشغول به تحصیلند.

شبکه آرویو از توکن بومی خودش با نام AR استفاده می کند. خصوصیات آرویو تا حدی شبیه خصوصیات فایل کوین است.(توضیحات مربوط به ارز دیجیتال فایل کوین در همین مقاله وجود دارد.)

آرویو هم اکنون با قیمت 43.03 معامله می شود و در رده ی 76 ام ارز های دیجیتال قرار گرفته است. از جمله صرافی هایی که Arweave را لیست کرده اند می توان  Binance, OKEx, Mandala Exchange, FTX, and Huobi Global  را نام برد.

توکن بیسیک اتنشن

Basic attention token (بیسیک اتنشن توکن)

پلتفرم بیسیک اتنشن توکن با هدف ایجاد یک چرخه ی مطلوب برای تبلیغات دیجیتال طراحی شده است. توکن بیسیک اتنشن در تلاش برای ارتقای امنیت عدالت و کارایی تبلیغات دیجیتال از طریق فناوری بلاک چین به بازار عرضه شده است. بیسیک اتنشن روی شبکه ی اتریوم فعالیت می کند و مرورگر اختصاصی وب با نام brave دارد.این مرورگر اختصاصی با تمرکز بر حفظ حریم خصوصی کاربران و با هدف حذف کوکی های ناخواسته و بدافزار ها مورد استفاده قرار می گیرد.

در اصل بیسیک اتنشن توکن به دنبال راهی برای تقویت استراتژی های تبلیغاتی است. تقویت استراتژی های تبلیغاتی از این نظر مهم است که به نظر می رسد روند سابق تبلیغات دیجیتالی هم برای کاربران و هم برای صاحبان تبلیغ اثرات منفی ای داشته است. بیسیک اتنشن با هدف بهینه کردن چرخه ی تبلیغات و نیز جلوگیری از بدافراز های تبلیغاتی ایجاد شده است.

basic attention token هم اکنون با قیمت 0.9724 دلار معامله می شود و در رده ی 75 ام ارز های دیحیتال و پیش از آرویو قرار دارد. صرافی های  Binance, OKEx, kucoin, and Huobi Global هم اکنون به انجام معاملات بیسیک اتنشن توکن می پردازند.

 

توکن هولو و نسل سوم اینترنت

holo (هولو)

هولو با هدف بیشتر کردن تعاملات و روابط بین کاربران و اینرنت سنتی ایجاد شده است.هولو همچنین روش های کارآمدتر و ارزان تر را به توسعه دهندگان بلاکچین ارائه می کند. این شبکه مزیت تایید نهایی تراکنش ها بدون نیاز به الگوریتم های اجماع سنتی را نیز دارد.

نام شبکه ای که توکن هولو بر بستر آن کار میکند هولوچین است.هولوچین قصد دارد تا به جایگزینی برای بلاکچین تبدیل شود. این بستر می خواهد چهارچوبی تازه برای ایجاد و توسعه اپلیکیشن های غیرمتمرکز ارائه کند.تایید نهایی تراکنش ها در هولوچین با استفاده از یک سیستم نماینده محور که در آن هر نماینده یک فورک را نگه داری می کند انجام می شود.

با استفاده از شیوه ی جدید اثبات تراکنش ها که در هولوچین به کار می رود، گفته می شود مشکل زیست محیطی ای که به واسطه ی اثبات کار (proof of work) در به وجود می آمد حذف خواهد شد و هولو یک شبکه ی سبز و سازگار با محیط زیست است.

بنیان گذاران هولو آرتور بروک و هریس براون هستند.توکن هولو با نماد HOT نمایش داده می شود و هم اکنون در رده 90 ام از نظر مارکت کپ قرار گرفته است هر واحد هات با قیمتی معادل 0.005767 دلار خرید و فروش می شود. عمده خرید و فروش های مربوط به ارز دیجیتال هولو در صرافی بایننس به انجام می رسد.

جمع بندی وب 3

نسل اول و دوم اینترنت با هدف ارائه ی سرعت قابل قبول و نیز تعامل با مخاطبان پدید آمدند. وب 3 پس از این پروژه ها تلاش می کند تا با حذف واسطه ها دنیای اینترنت را به سرعت بالاتر و امنیت بیشتر برساند.

یکی از فناوری های مورد استفاده در نسل سوم اینترنت، بلاکچین است. بلاکچین این امکان را فراهم می کند تا ارائه دهنده و مصرف کننده ی خدمات بتوانند در تعامل با هم کار کنند. پروژه های بسیار زیادی از جمله اتریوم، متاماسک و فایل کوین از جمله پروژه های وب3 هستند. وب3 پروژه ای با تعامل تعداد زیادی از افراد است و نمی توان آن را تنها به چند نفر منسوب کرد. از جمله مهمترین افراد در پروژه وب3 گاوین وود هم بنیان گذار اتریوم است.

سوالات متداول درباره ی Web3

مشخصه وب3 چیست؟

استفاده از بلاکچین از بارز ترین ویژگی های نسل سوم اینترنت است. یکی از اهداف وب3 ایجاد اینترنت آزاد برای همه است. وب3 در تلاش است تا بستری را فراهم کند که افراد بتوانند با استفاده از ویژگی های نسل سوم اینترنت آزاد و بدون محدودیت را تجربه کنند.

پروژه کدام ارز ها از وب3 استفاده می کند؟

ارز های معروفی مانند فایل کوین، هولو، بیت تورنت، آیوتا و … از نسل سوم اینترنت استفاده می کنند و به نظر می رسد آینده درخشانی داشته باشند.

آینده ی وب3 چگونه پیش بینی می شود؟

به دلیل ماهیت غیرمتمرکز پیش بینی می شود نسل سوم اینترنت به زودی فراگیر شود. این که وب3 دقیقا در چه زمانی مورد بهره برداری انبوه قرار گیرد دقیقا مشخص نیست اما هم اکنون برخی از پروژه های مرتبط با وب 3 در حال فعالیت هستند. حتی شرکت فیس بوک نام خود را به متا تغییر داده است که کلمه ی اول متاورس و مرتبط با نسل سوم اینترنت است.پروژه های مرتبط با نسل سوم اینترنت همه روزه در حال پیشرفت هستند و پیش بینی می شود شرکت های مرتبط با آن سوددهی خوبی داشته باشند.

تا به اینجا با کلیتی درباره ارز های دیجیتال و ارتباط آن ها با نسل سوم اینترنت آشنا شدیم، همانگونه که اشاره شد وب3 هم اکنون قابلیت پیشرفت زیادی دارد و پیش بینی می شود استقبال از این پروژه رفته رفته بیشتر خواهد شد. در صورتی که بخواهید سرمایه گذاری روی ارز های دیجیتال را آغاز کنید به پنل کاربری خودتان در داماهی پی مراجعه کنید و سفارش خود را ثبت کنید. خرید ارز دیجیتال در داماهی پی با مناسب ترین قیمت برای رفاه حال مشتریان به انجام می رسند. سرمایه گذاری دلاری آنلاین(پرفکت مانی) نیز با استفاده از خدمات داماهی پی امکان پذیر است. خرید ووچر پرفکت مانی پس از ثبت سفارش به صورت آنی و اتوماتیک به انجام خواهد شد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *