داماهی پی

کلاهبرداری پانزی چیست؟

کلاهبرداری پانزی در ارز دیجیتال
5/5 - (21 امتیاز)

اگر در جایی وعده ی سود ها نجومی و تضمینی به شما داده شد، احتمالا با یک کلاهبرداری پانزی سر و کار دارید. فردی با دادن وعده های دروغین قصد دارد تا سرمایه شما را بالا بکشد و پولی را که سال ها برایش زحمت کشیده اید، یک شبه بردارد و برود. با گسترش اینترنت و شبکه های اجتماعی طرح پانزی به یکی از رایج ترین شیوه های کلاهبرداری تبدیل شده است و هر کس به دنبال سرمایه گذاری پر سود باشد جلب این وعده های دروغین می شود. با ما همراه باشید تا ماهیت و ویژگی های کلاهبرداری پانزی را به صورت کامل به شما توضیح دهیم.

طرح ها پانزی همگی یک روش کلی یکسان دارند اما ممکن است شکل ها و ترفند های بکار رفته در آنها با یکدیگر متفاوت باشد. برای مثال یک طرح پانزی با عنوان سرمایه گذاری در فارکس توجه افراد را به خودش جلب می کند.طرح دیگری با وعده ی خرید ارز دیجیتال افراد به خودش جلب می کند

طرح پانزی یک ترفند برای کلاهبرداری است که در آن کلاهبردار به افراد ناآگاه وعده می دهد با در اختیار گرفتن پول آنها به آنها سود های شگفت انگیز پرداخت خواهد کرد.اما در حقیقت این سود از کار کردن با پول ها به دست نمی آید بلکه طراح پانزی با اضافه کردن پول های دریافت شده به سرمایه گذاران قدیمی باعث ادامه طرح تا مدت مشخصی می شود. اما این شیوه راه به جایی نمی برد و پس مدت زمانی که جذب سرمایه ی طراح پانزی با مشکل مواجه شود، طرح با مشکل مواجه شده و لو می رود.

در ابتدای فرایند معمولا برای جلب اعتماد بیشتر سود مشتریان به صورت منظم پرداخت می شود اما هنگامی که قربانی جدیدی به سیستم وارد نشود طرح از هم فرو می پاشد.طراح پانزی با پول ها فرار می کند و مالباختگان راه به جایی نمی برند.

طرح پانزی چیست؟

یک مثال برای پانزی

حسن یک کلاهبردار پانزی است. او یک شرکت جعلی ثبت کرده و با استفاده از مدارک آن به شما وعده می دهد در صورتی که 10 میلیون تومان سرمایه وارد شرکت او کنید. ماهانه سودی 2 میلیون تومانی به شما پرداخت خواهد کرد. او می گوید این پول از طریق سرمایه گذاری روی ارز های دیجیتال به دست می آید او حتی ممکن است به شما بگوید از سیستم فوق پیشرفته ای برای به دست آوردن سود استفاده می کند و کسب سود از این طریق تضمینی است.اما در واقع حسن هیچ گونه سرمایه گذاری انجام نداده است و تنها به یک جریان مالی به دست آمده از مالبختگان اکتفا کرده است.

این نکته را به خاطر داشته باشید که طراحان پانزی با وعده ها متنوع وارد می شوند. این وعده می تواند استخراج یک ارز جدید باشد یا فروش یک ارز ناشناخته به شما برای کسب سود چند برابری باشد.

ادامه ی ماجرای شرکت ثبتی حسن به اینجا می رسد که پس از مدتی حسن میلیون ها و یا چند میلیارد پول جمع کرده است او برای اینکه بتواند اولین سرمایه گذاران را راضی نگه دارد باید سود دریافتی را از سرمایه گذاران جدید دریافت کند. این شیوه تا زمانی که سرمایه گذار جدیدی پیدا نشود ادامه خواهد داشت. هنگامی که سرمایه گذاران جدید تعدادشان رو به افزایش باشد و حسن بتواند پول دیگر سرمایه گذاران را بدهد به کارش ادامه می دهد. اما حدودا بعد از 1 تا 2 سال تعداد سرمایه گذاران رو به کاهش گذاشته در این موقعیت حسن با برداشتن پول ها غیب می شود.

با رشد تکنولوژی و شبکه های اجتماعی ایجاد طرح های پانزی متنوع تر و خوش آب و رنگ تر شده است. کلاهبرداران پانزی با این شیوه ها حتی می توانند به صورت ناشناس و با کمترین اطلاعات درباره ی خود به کلاهبرداری بپردازند.

ارز های دیجیتال که قابلیت ردیابی ندارند به طراحان پانزی کمک می کنند و این افراد می توانند بدون نیاز به ایجاد حساب بانکی و احراز هویت به جذب سرمایه بپردازند.

نام گذاری شیوه ی کلاهبرداری پانزی

نام طرح پانزی از کجا می آید؟

نام طرح پانزی از نام یک بازرگان اهل امریکا گرفته شده است. او چارلز پانزی نام داشت و 3 مارس 1882 به دنیا آمد. او نخستین کلاهبردار جهان نیست اما به واسطه ی رقم بالای کلاهبرداری او این نوع کلاهبرداری با نام او گره خورده است. او در سال 1919 تصمیم کرفت به جای اینکه برای دیگران کار کند، برای خودش کار کند. در ابتدا قصد داشت به افراد امریکایی که می خواهند ایده های خود را در اروپا بفروشند فرصت ها را معرفی کند. چند روز بعد از ایجاد شرکت شخصی پانزی، نامه ای از یک شرکت اسپانیایی دریافت کرد. در داخل نامه یک کوپن پاسخ بین المللی وجود داشت.international reply coupon یک نوع کوپن است که با فرستادن آن به شخص گیرنده امکان پرداخت هزینه های او برای پاسخ به شما را خواهید پرداخت. توجه کنید که در زمان جنگ جهانی اول هستیم و در این زمان به دلیل تورم ناشی از جنگ هزینه ی این کوپن ها در ایتالیا ارزان شد، پانزی برآورد کرد که سود این معاملات به میزان 400 درصد خواهد بود.او در ابتدا سعی کرد این پول را از بانکی در امریکا قرض بگیرد اما با مخالفت بانک مواجه شد و تصمیم گرفت تا سرمایه لازم را از طریق افراد با وعده هایی مانند برگشت 100% سود در سه ماه کسب کند.او با همین وعده توانست حدود 20 ملیون دلار در سال 1919 جذب کند. اما به جای کار با سرمایه در واقع تنها به جمع اوری آن و فرار با پول های به دست آمده پرداخت. به دلیل بزرگی حجم پول کلاه برداری شده این نوع کلاهبرداری پانزی نامیده می شود.

چارلز پانزی

چرخه های اصلی در همه طرح های پانزی شامل مراحل زیر است:

در ابتدا یک وعده بزرگ و فریبنده به مشتریان می دهند.

سپس توجیهاتی در جهات انجام پذیر بودن وعده می دهند.

در مرحله ی بعدی سود را به میزان دقیق در ماه های اولیه به سرمایه گذاران پرداخت می کنند.

در نهایت زمانی که سود به دست آمده بیشتر از مبلغ خودشان شد، افراد جدیدی به پروژه وارد نشدند با پول جمع آوری شده فرار می کنند. توجه داشته باشید که این افراد معمولا به دادن آدرس های جعلی به مشتریان هیچ رد پایی از خودشان به جا نمی گذارند. گرفتن حکم جلب و زندانی کردن این افراد کار ساده ای نیست. از همین رو به افراد توصیه می کنیم سرمایه گذاری های خود را در مراکز معتبر و با سود معقول به انجام رسانند.

آیا پانزی با شرکت های هرمی فرق دارد؟

با وجود شباهت های بسیار زیاد بین شرکت های پانزی و هرمی یک تفاوت عمده میان این دو وجود دارد. در شرکت های هرمی در اکثر مواقع یک جنس بی کیفیت با قیمت زیاد و به صورت انحصاری به فروش می رسد و در واقع یک کالا به ازای هزینه ای گزاف به فروش می رسد. در حالی که در شرکت های پانزی تنها یک وعده دروغین به سرمایه گذاران داده می شود و اثری از کالا وجود ندارد.

شرکت های پانزی از چه شیوه هایی استفاده می کنند؟

شیوه ی معمول و اولیه ی شرکت های هرمی همان گونه که در مثال گفتیم، تشویق افراد با استفاده از وعده های دروغین است.پرداخت سود در زمان مشخص در مراحل ابتدایی و از بین بردن را های تماس و پیگیری در مراحل بعدی است.

ممکن است شرکت های پانزی به شما بگویند با معرفی افراد جدید به شرکت سود دریافتی شما بیشتر خواهد شد (مشابه سود دهی شرکت های هرمی)

در شیوه ای دیگر به مشتریان گفته می شود در صورتی که سود پولتان را برداشت نکنید در نهایت سود بیشتری از مبلغ توافق شده اولیه را دریافت خواهید کرد.(سود مرکب)

روش های کلاهبرداری پانزی کدام است؟

چرا کلاهبردارن پانزی از ارز های دیجیتال استفاده می کنند؟

  • تراکنش ارز های دیجیتال قابل ردیابی نیستند.
  • کار با آنها ساده است.
  • نیازی به حساب بانکی برای دریافت سرمایه وجود ندارد بنابراین احتیاجی به احراز هویت نیست.
  • انجام تراکنش ها در کوتاه ترین زمان ممکن به انجام می رسد.
  • پولشویی آسانتر انجام می شود.

با توجه به نکات گفته شده به نظر می رسد افراد باید نسبت به پیشنهادات سرمایه گذاری با دقت و احتیاط برخورد کرده و تا زمان تحقیقات کامل از سپردن سرمایه خود به دیگران جلوگیری کنند. توصیه می کنیم هر گونه سرمایه گذاری با سود شگفت انگیز را پانزی در نظر بگیرید. درباره ی جزئیات طرح های پیشنهادی برای سرمایه گذاری به خوبی فکر کنید و تا از پلن درآمدی آنها مطمئن نشده اید، سرمایه خود را به آن ها ندهید.تنها پنیر رایگان در تله موش است و هیچ وعده ی فریبنده ای بدون حکمت نیست.

توصیه می کنیم به جای سپردن سرمایه خود به دیگر افراد، شخصا سرمایه گذاری روی ارز دیجیتال را آغاز کنید. برای اینکار می توانید خرید بیت کوین را از وبسایت داماهی پی انجام دهید. انواع ارز های دیجیتال در داماهی پی به فروش می رسد. سرمایه گذاری شخصی روی ارز های دیجیتال ریسک کلاهبرداری را به حداقل می رساند. با این کار امکان نقد کردن سرمایه به صورت آنی وجود دارد. امکان خرید ووچر پرفکت مانی نیز برای مشتریان داماهی پی تنها با یک بار ثبت نام در وبسایت فراهم شده است. این ووچر بدون تاریخ انقضا است و می تواند برای سرمایه گذاری دلاری استفاده شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *