داماهی پی

گس فی در شبکه ی اتریوم به چه معنی است؟

کاهش گس فی در تراکنشها
4.8/5 - (22 امتیاز)

اگر با پن کیک سواپ یا یونی سواپ کار کرده باشید، در مرحله ی آخر تراکنش احتمالا با عبارت gas fee مواجه شده اید.

گس در واقع به کارمزد تراکنش اشاره می کند، میزان هزینه ای که شما باید به شبکه ی بلاک چین اتریوم بپردازید تا تراکنش شما به صورت کامل و صحیح انجام شود.

میزان دقیق گس هر معامله به عرضه و تقاضا در لحظه ی انجام تراکنش بستگی دارد.ماینر ها می توانند گس مورد پیشنهاد را به دلیل آنکه صرفه اقتصادی ندارد نپذیرند.

 

به صورت خلاصه

گس، به میزان هزینه ی لازم برای انجام یک تراکنش در شبکه گفته می شود.

ماینر ها تعیین کننده ی قیمت گس هر معامله هستند و آن را متناسب با عرضه و تقاضا و با توجه به توان محاسباتی شبکه تعیین قیمت می کنند.

گس پرایس(یا هزینه ی تراکنش) از واحد های کوچکتری از اتریوم ایجاد شده است که gwei نامیده می شود.

 

کاهش گس فی در تراکنسها

میزان فی یا کارمزد تراکنشها چگونه محاسبه می شود؟

اکثر تراکنش های انجام شده در شبکه ی اتریوم مبلغی کمتر از 1 اتریوم دارند. از این رو از واحد دیگری به نام  wei استفاده می شود. هر wei 10 به توان منفی 18 برابر یک واحد اتریوم است. واحدی که برای گس پرایس استفاده می شود یک giga wei یا یک بیلیون wei است . میزان متوسط گس پرایس برای معاملات انجام شده، 100gwei یا 0.0000001 اتریوم است.

در صورتی که فرم کامل برای محاسبه ی هزینه ی تراکنش بخواهیم می توانیم این فرمول را معرفی کنیم:

هزینه ی کامل تراکنش= گس لیمیت*(هزینه ی پایه یا base fee+ انعام یا tip)

گس لیمیت یا gas limit چیست؟

گس لیمیت در واقع حداکثر هزینه ای است که شما تمایل دارید برای آن تراکنش خاص بپردازید. تعیین دقیق میزان هزینه ی انجام شده در تراکنش کاملا به عهده ی شماست.با توجه به اینکه واکنش های مختلف نیاز به میزان متفاوتی از گس برای کامل شدن دارند توجه کامل به گس لیمیت مهم است.

هزینه ی پایه یا base fee:

هزینه ی پایه، به حداقل هزینه ای گفته میشود که فرد باید برای انجام تراکنشش در شبکه اتریوم آن را پرداخت کند. میزان هزینه ی پایه برای هر تراکنش به میزان تقاضا در لحظه ی ثبت تراکنش بستگی دارد و ارتباطی با نوع تراکنش در حال انجام ندارد. هزینه ی پایه یک فاکتور دینامیک است که به تعداد اشخاصی که در شبکه در حال تعامل با یکدیگرند بستگی دارد.

هزینه های لازم برای انجام تراکنش در شبکه ی اتریوم

انعام یا tip:

به انعام هزینه ی اولویت نیز گفته می شود، انعام هزینه ای است که مازاد بر هزینه های قبلی برای انجام سریعتر واکنش می پردازیم. هنگامی که یک ماینر تراکنشی با انعام مشخص را انجام می رساند در واقع انعام را به عنوان هزینه ای برای انجام سریعتر واکنش برداشت می کند. با توجه به سودی که انعام ها برای ماینر ها دارند بدیهی است که تمایل آنها به انجام واکنش  هایی که انعام دارند بسیار بیشتر از دیگر تراکنش ها است.

باید به این نکته اشاره کنیم که در صورتی که شما میزانی کمتر از گس لازم برای انجام تراکنش را وارد کنید، تراکنش شما به انجام نمی رسد اما نمی توانید gas fee را نیز پس بگیرید. این موضوع به این دلیل است که ماینر ها تراکنش شما را پردازش کرده اند و به همین دلیل هزینه ی گس را برداشت می کنند این که هزینه ی پیشنهادی شما کمتر از کمتر بوده است از کاری که ماینر ها برای انجام تراکنش انجام داده اند مجزا است .

مثالی درباره استفاده از فرمول ارائه شده برای محاسبه ی کارمزد

فرض کنید شما می خواهید 1 واحد اتریوم ارسال کنید، گس لازم برای فرستادن اتریوم در شبکه معادل 23000 gwei است.23000gwei را به عنوان gas limit قرار می دهیم. میزان حداقل گس لازم برای انجام تراکنش معادل 150gwei است(base fee) اما اگر بخواهید تراکنش شما سریعتر انجام شود می توانید 20gwei را به عنوان tip یا انعام پرداخت کنید. هزینه ی کلی تراکنش فوق به صورت زیر محاسبه می شود

هزینه ی ارسال 1 واحد اتریوم= 23000*(150+20)=3910000 یا 0.00391eth

پس در واقع شما برای ارسال 1 واحد اتریوم باید 1.00391 پرداخت می کنید.

برای کاهش هزینه ی گس چه می شود کرد؟ برای کم کردن کارمزد تراکنش ها در شبکه اتریوم چه باید کرد؟

متاسفانه هیچ راه مستقیمی برای کاهش هزینه ی گس وجود ندارد ولی همواری می توان به دنبال راه کار هایی بود که هزینه ی کمتری پرداخت کرد. یکی از راه ها انتخاب زمان مناسب برای انجام تراکنش است. زمانی مناسب است که افراد کمتری در حال استفاده از بلاک چین باشند(تقاضا در این لحظه کمتر است).در صورتی که بتوانید زمانی را پیدا کنید که تقاضای کمتری وجود داشته باشد هزینه ی کمتری برای انجام تراکنشتان پرداخت خواهید کرد.در این زمان ها base fee کاهش پیدا می کند.

معمولا انجام تراکنش در تعطیلات و آخر هفته ها انتخاب مناسبی برای کاهش هزینه ها است.

راه دیگر کاهش هزینه ی کارمزد معاملات، کاهش انعام تراکنش است. در صورتی که عجله ای برای سریعتر انجام شدن تراکنشتان نداشته باشید می توانید هیچ انعامی پرداخت نکنید.tip یا priority fee هزینه ی اضافه ای است که برای انجام شدن تراکنش پرداخت می کنیم.

تا به اینجا با نحوه ی محاسبه ی کارمزد تراکنش های انجام شده در شبکه ی اتریوم آشنا شدیم، فاکتور های موثر در محاسبه ی کارمزد نهایی را مورد بررسی قرار دادیم و نیز به ارائه راه حل هایی برای کاهش هزینه ی کارمزد پرداختیم. توصیه می کنیم چنانچه برای انجام خرید ها در شبکه ی اتریوم عجله ندارید، در بازه های مختلف میزان قی تراکنش را محاسبه کنید و به پایین ترین نرخ تراکنش خود را ثبت کنید.

شما می توانید برای خرید انواع ارز های دیجیتال از خدمات صرافی آنلاین داماهی پی استفاده کنید. خرید بیت کوین و دیگر رمز ارز ها در وبسایت داماهی پی به صورت آنی و اتوماتیک است و کاربران می توانند در کوتاه ترین زمان ممکن ارز دیجیتال دریافت کنند. از دیگر خدمات ارائه شده به کاربران، خرید پرفکت مانی با قیمت مناسب است. هر واحد پرفکت مانی معادل یک دلار است و افراد می توانند با ذخیره آن بجای دلار کاغذی در هزینه های خود سرمایه گذاری کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *