داماهی پی

متاورس چیست؟+راه های کسب درآمد از متاورس

متاورس چیست؟
5/5 - (19 امتیاز)

در این مقاله قصد داریم تا درباره ی متاورس صحبت کنیم. این مقاله را با توضیح معنای واژه متاورس آغاز می کنیم. متاورس از مجموع دو واژه ی meta(متا) و universe(یونیورس) تشکیل شده است. متا به معنی فراتر و یونیورس به معنی جهان است. در کل این واژه به معنای فراجهان یا برتر از جهان است و اولین بار در کتابی به نام snow crash استفاده شد.متاورس به معنی یک دنیای مجازی سه بعدی است. دنیایی که در آن همه چیز به واقعیت شبیه است اما واقعیت نیست.

قابلیت مهم متاورس این است که جنبه های مختلف شبکه های اجتماعی، بازی های ویدیویی، VR (virtual reality) یا واقعیت مجازی و(augmented reality)AR یا واقعیت افزوده و بلاک چین را به یکدیگر متصل می کند.

متاورس چه ویژگی هایی دارد؟

متاورس چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

متاورس یک شبکه ی مجازی است که در آن کاربران قادرند بایکدیگر و با اجزای محیطشان تعامل کنند. در متاورس افراد به صورت آنلاین به نقش آفرینی می پردازند.

نفوذ بلاک چین به متاورس باعث اضافه شدن قابلیت های جدید به شد. متاورس استفاده شده در بازی های بلاکچینی به گیمر ها این قابلیت را می دهد که آیتم های بازی را در قالب توکن خریداری و معامله کنند همچنین آنها در حال بازی و سرگرمی نیز هستند.

ویژگی های متاورس

به توصیف رییس اسبق استراتژی در آمازون استودیوز متاورس همیشه فعال و روشن است. به صورت زنده و به صورت آنی تجربه می شود. نامحدود است و برای هر تعداد مخاطب قابل استفاده است. اقتصاد کاملا خودمختار و شکوفا دارد. در سراسر پلتفرم ها دیجیتال گسترش پیدا کرده است. امکان انتقال دارایی ارز دیجیتال در تمامی این پلتفرم ها وجود دارد. شرکت های بزرگ وظیفه ایجاد محتوای آن را به عهده دارند.

مفاهیم کلیدی متاورس

حضور(presence)

این مفهوم به این معنی است که احساس بودن در متاورس دقیقا شبیه دنیای واقعی است. شما به صورت ملموسی در کنار دیگر افراد هستید و تعاملات آنلاینی با آنها خواهید داشت. این ویژگی به کمک تکنولوژی های واقعیت مجازی (virtual reality) از جمله عینک ها و نمایشگر های خاص میسر می شود.

تعامل پذیری (interoperability)

از دیگر مفاهیم ویژه ای که متاورس را از اینترمعمولی جدا می کند این است که در متاورس افراد تمام دارایی های خودشان در یک بازی را به صورت کامل به بازی دیگر منتقل می کنند، از مقصدی به مقصدی دیگر سفر می کنند. این ویژگی ویژگی منحصر به فرد متاورس است و پیش از این وجود نداشته است. برای مثال شما یک خودرو در وبسایت پورشه طراجی می کنید و آن را در بازی سندباکس می رانید.

استاندارد سازی(standardization)

مفهوم سوم در متاورس استاندارد سازی است. با استفاده از این مفهوم ارتباط بین پلتفرم ها و سرویس ها در سراسر متاورس ممکن می شود. تعریف استاندارد ها توسط سازمان های بین المللی انجام می شود.

به پیش بینی بسیاری از افراد متاورس می تواند جایگزین اینترنت امروزی شود. فرض کنید شما با استفاده از یک اینترنت سه بعدی در همه حال از هوش مصنوعی استفاده می کنید. برای مثال در صورتی که قبض برق به تلفن همراه شما ارسال شده است متاورس از شما میپرسد آیا می خواهید آن را پرداخت کنید و در صورت موافقت شما تراکنش به صورت آنی انجام خواهد شد. در واقع متاورس اینترنت را به شکلی کاربردی تر با زندگی روزمره انسان ها عجین خواهد کرد.

برای درک بهتر فضای متاورس می توان سریال آینه ی سیاه black mirror را پیشنهاد کرد. این سریال آلمانی به خوبی به آمیختگی تکنولوژی و جهان می پردازد و قابلیت های تکنولوژی برای پیشرفت را نیز نشان می دهد. از جمله دیگر فیلم ها می توان آواتار، ماتریکس و سریال آپلود را نام برد.

محدودیت های متاورس چیست؟

  • ارتباطات اجتماعی ضعیف در افراد

همانگونه که توضیح دادیم، متاورس این امکان را به وجود می آورد که هر کوتاه ترین زمان ممکن هر آنچه لازم دارید را به دست آورید. با این امکان افراد منزوی تر شده و زمان بیشتری را به تنهایی سپری می کنند. این اتفاق منجر به تضعیف ارتباطات اجتماعی افراد می شود.

  • اختلال در رشد شخصیتی نوجوانان

دانش آموزانی که بیش از حد برای متاورس وقت می گذارند ممکن است ناسازگاری با دنیای واقعی را تجربه کنند و اختلالاتی را در تکامل شخصیتی آنها ایجاد شود.

  • افزایش احتمال ارتکاب جرایم

با توجه به اینکه افراد آزادی های بیشتری را در متاورس در مقایسه با دنیای واقعی تجربه می کنند، ممکن است افرادی که معتاد به متاورس می شوند واقعیت های موجود را ندیده گرفته و به همین دلیل مرتکب جرایم شوند.

خوب است اشاره کنیم این محدودیت ها تنها در زمان استفاده نامناسب و بی رویه از متاورس رخ می دهد و این نکات منفی  برای تمامی تکنولوژی های موجود در صورت استفاده نادرست قابل وقوع است.

متاورس چگونه معروف شد؟

ارتباط فیس بوک و متاورس

فیس بوک در اکتبر 2021 نامش را به متا تغییر داد. با این تغییر صحبت ها درباره ی متاورس به اصلی ترین بحث تبدیل شد.بسیاری از افراد فکر می کنند متاورسی که مارک زاکر برگ در نمایشگاه connect2021 از قبل نیز وجود داشته است در حالی که عده ای دیگر آن را انقلابی از اینترنت شبیه وب3 می دانند. در همین نمایشگاه مارک زاکر برگ به توضیح متاورس پرداخت. در واقع تغییر نام فیس بوک به متا باعث معروف شدن بیشتر پروژه متا شد.

از دیگر شرکت هایی که روی توسعه و استفاده از متاوس سرمایه گذاری می کنند می توان مایکروسافت و اپل و مجموعه کمپانی اپیک(epic) را نام برد.کمپانی اپیک یکی  از سازندگان معروف بازی است. بازی اپیک یکی از محبوب ترین بازی های موجود است. بازی fortnite از جمله بازی های پرطرفدار این کمپانی است.

بازی سکند لایف

یکی از نمونه های عمده متاورس که برای افراد بیشتری ملموس است بازی second life است. به سکند لایف یک protometaverse(شبیه متاورس) می گویند. در پاسخ به این سوال که چرا به second life یک متاورس کامل نمی گویند؟ می توان گفت سکند لایف یک بازی ایزوله است مانند آن است که این بازی در یک فضای کوچک در حال انجام است.  یک جزیره که در آن ساکنانش اموال خود را ترک نمی کنند. در صورتی که شما بتوانید آواتار ساخته شده توسط خودتان در سکند لایف را در بازی دیگری هم استفاده کنید به سکند لایف یک متاورس کامل می گویند.

در پاسخ به اینکه متاورس از چه زیر ساخت هایی استفاده می کند می توان گفت،متاورس از تکنولوژی های مختلف استفاده می کند مانند cloud infrastructure، ابزار نرم افزاری، پلتفرم های مختلف ، محتواهای ساخته شده توسط کاربران و سخت افزار ها بهره می برد.

از متاورس علاوه بر استفاده از تکنولوژی های گفته شده شامل تجربه کاربری هم هست که شامل سرگرمی، بازی و تجارت و آموزش و تحقیق نیز هست.

متاورس چه زمانی شروع به کار می کند؟

این سوال به این معنی است که چه مقدار زمان خواهد برد تا از protometaverse هایی مانند بازی second life به متاورس کامل برسیم.به گفته مارک زاکربرگ این زمان تا پایان دهه ی میلادی به انجام خواهید رسید اما ممکن است این زمان زودتر فرا برسد، زیرا بستر های لازم برای رسیدن به متاورس در حال ایجاد شدن است.

بزرگترین محدودیت موجود برای تحقق متاورس محدودیت های سخت افزاری است. استفاده همزمان میلیون ها کاربر، نیاز به امکانات ویژه هم از نظر مصرف برق و مسائل زیست محیطی و هم از نظر قدرت رایانشی دارد.

البته خوب است به این نکته توجه کنیم که ورود متاورس به تدریج رخ می دهد و ممکن است بسیاری از افراد متوجه آغاز فعالیت آن نشوند. گسترش متاورس با حضور گسترده ی شرکت های معروف و کمپانی های بازی سازی به طور طبیعی رخ خواهد داد و  غیر قابل اجتناب است.

متاورس چگونه کار می کند

متاورس از چه نوع ارز دیجیتالی استفاده می کند؟

پروژه متاورس بر بستر بلاکچین ایجاد شده است و از توکن های مثلی (fungible tokens) استفاده می کند. با استفاده از این توکن ها می توان به خرید لباس برای آواتار ها در بازی پرداخت. همچنین خرید و فروش این توکن ها در بازار ارز های دیجیتال از دیگر روش های کسب درآمد است.

به صورت کلی می توانیم بگوییم، دنیای متاورس به رمز ارز ها وابسته است. در دنیای متاورس می توانید همانند دنیای واقعی به خرید و فروش زمین بپردازید اما زمینی که در متاورس کاربرد دارد و مالک آن شما هستید.رمز ارز ها بهترین انتخاب برای خرید زمین در متاورس هستند.

نوعی خاص از ارز های دیجیتال که در متاورس از آنها استفاده می شود non-fungible token یا nft است. با استفاده از یک توکن NFT می توانید زمین مجازی بخرید یعنی زمینی که فقط و فقط به شخص شما تعلق دارد و شبهات دیگری به زمین دیگری ندارد(جای این زمین و مختصات آن منحصر به فرد است و تنها متعلق به شما است)

مثال دیگری از توکن های غیر مثلی مورد استفاده در متاورس خرید مالکیت شخصیت های بازی و یا خرید فیچر(ویژگی های یک شخصیت) در بازی هاست.

حتی هنرمندان می توانند اشیاشان را در نمایشگاه های مجازی متاورس عرضه کنند و دیگران با پرداخت ارز دیجیتال این اشیا که به صورت NFT هستند را بفروشند و کسب درآمد کنند.

پروژه های متاورس و راه های کسب درآمد از متاورس

بازی اکسی اینفینیتی

اکسی اینفینیتی(axie infinity)

اولین پروژه ای که به معرفی آن می پردازیم بازی اکسی اینفینتی است، این بازی بر پایه ی بلاک چین اتریوم ساخته شده و دو توکن به نام های AXS(ٍERC-20) و SLP دارد. این پروژه از دو بازی پوکی مون(pokemon)و کریپتو کیتیز(crypto kitties) الهام برداری شده است.در این بازی شما هیولاهایی به نام اکسی axie خریداری می کنید و آنها را به سلیقه خودتان پرورش می دهید. شما می توانید اکسی های خودتان را به فروش برسانید. هر اکسی منحصر به فرد است و در قالب توکن NFT به فروش می رسد. همچنین شما با استفاده از اکسی تان در رقابت با دیگران شرکت می کنید و در صورتی که رقابت را ببرید توکن slp به شما تعلق می گیرد.سپس توکن SLP را در صرافی ها به فروش می رسانید و از این طریق کسب درآمد می کنید.

برای شروع بازی دو راه حل وجود دارد:

1-خرید 3 AXS و شروع بازی

2-پیدا کردن افرادی که کارآموز بخواهند(شیوه ی رایگان)

راه اول پرطرفدار ترین راه برای شروع کسب درآمد در اکسی اینفینتی است. اما به دلیل هزینه های آن افراد به دنبال راه دوم می گردند. برای شروع رایگان بازی،لازم است تا یک شخص به شما اعتماد کند و به عنوان کارآموز شما را بپذیرد اغلب لازمه ی اعتماد شناخت فرد است که معمولا در آشنایان و دوستان این اعتماد وجود دارد. اما ممکن است بتوانید از طریق فضای مجازی هم شخصی را برای این کار پیدا کنید.

با اینکه هزینه ی اولیه ی خرید AXS برای ورود به اکس اینفینیتی زیاد است اما به دلیل پاداش زیادی که در ازای بازی دریافت می کنند اغلب افراد این هزینه ی اولیه را می پردازند.حتی در اندونزی افراد از این طریق کسب درآمد می کنند.

برای نگه داری اکسی ها از کیف پول متاماسک(metamask) استفاده می شود.

هر اکسی 6 عضو متفاوت دارد که شامل چشم ها(eyes)و گوش ها (ears) و شاخ(horn) و دهان(mouth) و پشت(back) و دم(tail) است.

ویژگی های اکسی ها شامل وضعیت سلامت، سرعت، مهارت، قدرت حمله آنها است.

دسنترالند(decentraland)

دسنترالند یک  پلتفرم بازی آنلاین واقعیت مجازی virtual reality است. این بازی سرگرم کننده است و البته به صورت همزمان شما در حال استفاده از بلاک چین نیز هستید. در بازی دسنترالند شما در یک جهان شبیه سازی آنلاین به بازی می پردازید.

توکن مانا اصلی ترین توکن این بازی است.این توکن یک توکن erc20 است و افراد با دارا بودن این توکن می توانند درباره ی مسائل این بازی تصمیم بگیرند. توکن های غیر اصلی این بازی عبارتند از estate و land و این دو توکن از استاندارد ERC-721 استفاده می کنند.

بازیگران دسنترالند از توکن هایی به نام لند استفاده می کنند. صاحبان لند ها می توانند در زمین خودشان کارهایی مانند اجرای بازی و سرگرمی انجام دهند. توکن های لند و استیت توکن های غیر مثلی نامیده می شود یعنی هر لند با دیگری متفاوت است و متمایز از دیگری است این درحالی است که هر توکن مانا دقیقا مانند دیگری و هیچ تفاوتی میان آنها وجود ندارد.

در صورتی که میخواهید با پروژه دسنترالند به صورت کامل آشنا شوید، مقاله ی مرتبط با دسنترالند و توضیح ارز دیجیتال مانا در داماهی پی را بخوانید.

پروژه سندباکس

سند باکس(sandbox)

سند باکس از دیگر پروژه هایی است که از متاورس استفاده می کند.با استفاده از این بازی می توان در حین بازی ویدیویی درآمد کسب کرد.

بازی سند باکس از جهاتی شبیه به بازی ماین کرافت (minecraft)و فکتوریو(factorio) است.

بازی سند باکس بر بلاکچین اتریوم متکی است. این بازی به کاربران این امکان را می دهد تا از طریق اشتراک گذاری و کسب درآمد از دارایی ها کسب درآمد کنند.دو دسته از کاربران می توانند از سند باکس استفاده کنند، دسته اول گیمر ها هستند که با استفاده از این بازی، پیروز شده و پاداش دریافت می کنند دسته دوم بازی سازان هستند. این گروه با استفاده از امکاناتی که این پلتفرم در اختیارشان می گذارد بازی می سازند و با سرگرم شدن دیگران درآمد کسب می کنند.

رمز ارز اصلی بازی سندباکس، sand نام دارد.برای ذخیره ی ارز دیجیتال sand می توانید از کیف پول ها تراست ولت(trust wallet) و متاماسک(metamask) استفاده کنید. علاوه بر سند توکن های دیگری نیز در این بازی وجود دارد.

توکن های asset، land، gem،catalyst از دیگر توکن های مورد استفاده در بازی سندباکس هستند.

sand اصلی ترین توکن بازی سندباکس، یک توکن erc-20 است. با استفاده از سند می توانید هزینه ی بازی کردن، تجهیزات و شخصی سازی کاراکتر های آواتار خود را بپردازید. هنرمندانی که می خواهند دارایی های خود را در بازار آپلود کنند نیز لازم دارند تا sand پرداخت کنند و سپس در ازای فروش کالای خود هم sand دریافت کرده که با فروش آن به صرافی معادل دلاری آن را دریافت خواهند کرد.

ناکاموتو گیمز(nakamoto games)

یک پروژه ی بسیار جدیدِ مرتبط با متاورس پروژه ناکاموتو گیمز است. با استفاده از این اکوسیستم افراد قادر خواهند بود خلاقیت خود را برای ایجاد بازی جدید به کار بگیرند و سپس از طریق فروش بازی درآمد کسب کنند. اولین نسخه از ناکاموتو گیمز یک بازی شبیه به تیراندازی بود که duck hunter یا شکار اردک نام داشت. استقبال از این بازی به شدت زیاد بود.

توکن مورد استفاده در ناکاموتو گیمز naka نام دارد. توکن ناکا نیز روی بستر اتریوم فعالیت می کند.

در واقع ناکاموتو گیمز این امکان را برای گیمر ها فراهم می کند تا به گیم هایی که در قبال بازی درآمد کسب می کنید(play to earn) متصل شوید. برای استفاده از ناکاموتو گیمز باید در ابتدا یک کیف پول در صرافی coinbase برای خودتان ایجاد کنید و سپس اتریوم خریداری کرده و آن را به ناکاموتو گیمز تبدیل کنید. همچنین امکان استفاده از خدمات صرافی kucoin نیز وجود دارد.

معرفی توکن اینجین و انجین کوین

انجین کوین(enjin coin)

از جمله دیگر پروژه هایی که از رمز ارز ها استفاده می کنند و به متاورس مرتبط اند می توان انجین را معرفی کرد. انجین یک پلتفرم گیمینگ و ساخت بازی است.ارز اصلی این پلتفرم enjin یا به صورت اختصاری enj است. انجین هم مانند سایر توکن های اصلی معرفی شده یک توکن ERC-20 است. توکن های NFT مورد استفاده در انجین کوین بر اساس استاندارد ERC1155 بهره می برند. انجین کوین این امکان را ایجاد می کند تا با استفاده از امکانات آن توکن های غیر مثلی اپگریت شوند.  از جمله بازی هایی که از انجین کوین استفاده می کنند می توان the six dragon و age of rust را نام برد.

بازی سوراره (sorare) نیز یک بازی مبتنی بر بلاک چین است. شما در این بازی یک تیم فوتبالی تشکیل می دهید و با دیگر تیم ها مسابقه می دهید و توکن NFT دریافت خواهید کرد. برای کسب درآمد در sorare می توانید در تورنمنت ها شرکت کنید و کارت ها بازیکن دریافت کنید یا اینکه روی بازیکنان شرط بندی کرده و در صورت درست بودن شرط کارت دریافت کنید.

تا پیش از ورود متاورس به دنیای بازی های دیجیتالی، افراد تنها قادر بودند از امکاناتی که بازی سازان ایجاد کرده اند استفاده کنند.(برای مثال یک شخصیت بازی تنها می توانست بین تعداد محدودی لباس انتخاب کند.)متاورس قابلیت های متنوعی به دنیای بازی افزود. استقبال از این تغییر در بازی ها گواه مثبت بودن تغییرات حاصل شده است و هم اکنون بازی axie infinity بیش از 1.8 میلیون گیمر به صورت روزانه دارد.

در این مقاله سعی کردیم تا شما را با کلیت مربوط به پروژه ی متاورس آشنا کنیم. پروژه ی متاورس یک پروژه ی عظیم است و با اجرای آن تغییرات بزرگی در حوزه ی واقعیت افزوده و واقعیت مجازی ایجاد می شود. ارز های دیجیتالی که در پروژه های متاورسی مورد استفاده قرار میگیرند بیش از پروژه های معرفی شده است.باید دید زیرساخت های لازم و استقبال عمومی از پروژه ی متاورس آن به کدام سمت و سو خواهد برد. برای خرید ارز دیجیتال مورد استفاده در پروژه های متاورس تنها کافی است به پنل کاربری خودتان در داماهی پی مراجعه کنید.همچنین امکان دریافت دلار آنلاین و فوری با استفاده از خدمات داماهی پی وجود دارد. دلار آنلاین پرطرفدار،ووچر پرفکت مانی نامیده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *