داماهی پی

ارز دیجیتال استیبل کوین چیست؟

انواع استیبل کوین کدام است؟
5/5 - (21 امتیاز)

انواع مختلف ارز های دیجیتال در بازار مورد معامله قرار میگیرد هر کدام از آنها وظیفه ی خاصی را بر عهده دارند. متمایز بودن انواع ارز دیجیتال باعث می شود تا تمامی افراد با سلیقه های مختلف بتوانند ارز دیجیتال مورد علاقه خود را پیدا کرده و سرمایه گذاری روی ارز های دیجیتال را آغاز کنند.

یکی از مهمترین انواع ارز های دیجیتال با کاربرد فراوان استیبل کوین ها هستند. این مقاله قصد داریم تا شما را با مفهوم و انواع استیبل کوین ها آشنا کنیم.

به طور کلی می توان گفت استیبل کوین یک کلاس جدید از رمز ارزها  با هدف ثابت و پایدار نگه داشتن قیمت است و معمولا با پشتوانه فیزیکی ارائه می شوند. استیبل کوین های از این جهت محبوب هستند که از مزیت های ارز های دیجیتال(سرعت بالا و امنیت و غیر متمرکز بودن) و ارزهای فیات(پایداری و نداشتن نوسان) به صورت همزمان استفاده می کنند.

استیبل کوین چیست ؟

در واقع می توان گفت استیبل کوین ها ارز های دیجیتالی هستند که یک پشتوانه واقعی مانند دلار امریکا یا طلا و… دارند.

بیت کوین به عنوان شناخته شده ترین ارز دیجیتال نوسانات زیادی دارد. همینطور که در هفته گذشته دیدیم قیمت ان از حدود 60 هزار دلار تا حدود 47 هزار دلار سقوط کرد. این نوسانات عمده باعث می شود نتوان از ان برای خرید و فروش های روزمره استفاده کرد.

برای استفاده روزمره به ارزی نیاز داریم که ارزش آن طی مدت زمان طولانی تقریبا ثابت باقی بماند و کم ترین میزان نوسان آن کاربران را برای فروش آن متقاعد کند.

دلایل پایداری قیمت فیات:

دو عامل عمده به پایداری قیمت ارز های فیات می انجامد :  1- پشتوانه آن 2- اقدامات کنترل کننده که توسط کنترل کنندگان آن انجام می شود مثل بانک مرکزی. حتی اگر قیمت ارز های فیات با تغییرات عمده مواجه شود با ورود بانک مرکزی و مدیریت عرضه و تقاضا قیمت فیات تا حدودی ثابت نگه داشته می شود.

ولی ارز های دیجیتال بر این اساس شکل گرفتند که دو ویژگی بالا نداشته باشند. استیبل کوین ها با هدف ایجاد پلی میان ارز های دیجیتال و فیات ایجاد شدند.

استیبل کوین-ارز معادل واحد

انواع ارزهای دیجیتال ثابت

استیبل کوین ها با پشتوانه ی فیات

این استیبل کوین ها توسط دلار، طلا و یا نقره و یا نفت پشتیبانی می شوند. امروزه محبوب ترین پشتوانه است. این دارایی ها توسط شرکت های مستقل نگه داری می شود و در صورت نیاز گزارش کاملی ارائه می دهند. تتر و trueusd دو استیبل کوینی هستندکه ارزشی معادل 1 دلار دارند.

رایج ترین استیبل کوین موجود، استیبل کوین تتر (tether)است، این استیبل کوین تحت شبکه های مختلف مثل omni، اتریوم، و ترون معامله می شود. ارزش هر تتر معادل 1 دلار امریکا است.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ارز دجیتیال  تتر پیشنهاد می کنیم مقاله تتر چیست و هر آنچه درباره ی تتر باید بدانید را بخوانید.

استیبل کوین معروف دیگر BUSD یا استیبل کوین بایننس  است و مانند تتر معادل 1 دلار امریکاست و توسط صرافی بایننس پشتیبانی می شود.

از استیبل کوین با ارزش معادل یک دلار برای حفظ سرمایه هنگام ریزش بازار استفاده می شود. هنگامی که روند کلی بازار نزولی است افراد با تبدیل کردن ارزهای دیجیتال خود به تتر، خود را از ضرر حفظ می کنند.

خوب است به این نکته نیز اشاره کنیم که با توجه به آنکه استیبل کوین ها باید پشتوانه ی مالی در بانک ها و شرکت های وابسته داشته باشند می توان تا حد خوبی اطمینان داشت که نمی توان آن ها را استخراج کرد.

busd استیبل کوین بایننس

استیبل کوین ها با پشتوانه ی کالا

این استیبل کوین ها توسط اشیای قیمتی مانند طلا نقره و یا نفت پشتیبانی می شوند و این کالا ها توسط متولیان این ارز ها نگه داری می شوند.

مثال این نوع استیبل کوین ها؛ تترگلد با نماد XAUt  و معادل یک انس تروی طلا معادل 31.1 گرم است و به تازگی به بازار معرفی شده است.

Stable Coin با پشتوانه ی رمزارزها

شاید با دیدن این عنوان تعجب کرده باشید؛ همانطور که می دانیم رمز ارزها نوسانات زیادی را دارند و شاید به نظر برسد به دلیل گفته شده نتوان از ان به عنوان استیبل کوین استفاده کرد ولی برای این منظور و حل مشکل نوسان زیاد، پشتیبانی با استفاده از تعداد زیادی توکن انجام می شود برای مثال برای 1000 واحد اتر 2000 اتر به عنوان ذخیره در نظر گرفته می شود یا اینکه از سبدی متشکل از چندین نوع رمز ارز برای پشتیبانی ان استفاده می شود.

مثال Dai

استیبل کوین با پشتوانه رمز ارز ها

Stable coin های بدون پشتوانه

به این نوع استیبل کوین ها که استیبل کوین های الگوریتمی نیز نامیده می شوند هیچ گونه پشتوانه فیزیکی ندارند بلکه با مکانیزم های تجمعی میزان نیاز به توکن را کنترل می کنند.

این مکانیزم مشابه سازو کار بانک مرکزی است که گاهی برای کنترل قیمت دست به چاپ اسکناس می زند.

از انواع این ارز های دیجیتال می توان Basecoin را نام برد.

بیس کوین اسیتبل کوین بدون پشتوانه

 

تا اینجا با انواع استیبل کوین های موجود اشنا شدیم و دانستیم با استفاده از تتر میتوان معادل یک دلار در کیف پول ارز دیجیتال ذخیره کرد. استیبل کوین ها انجام تراکنش ها را تسهیل کرده اند. حتی باعث شده اند که افراد بتوانند معادل دلار را در حساب ارز دیجیتال خود نگه داری کنند. داماهی پی به عنوان یکی از ارائه دهندگان خدمات ارز های دیجیتال خرید ارز دیجیتال را نیز به انجام می رساند. شما می توانید با استفاده از خدمات داماهی تتر و انواع استیبل کوین ها را خریداری، نگه داری و ذخیره کنید.

افراد می توانند تنها با استفاده از خدمات صرافی دلار خریده و آن را برای دیگر افراد بفرستند. اما اگر بخواهید یک کیف پول داشته باشید و دلار خود را در کیف پول آنلاین نگه داری کنید که امکان خرج کردن آن به شکل ووچر را فراهم کند ما به شما کیف پول پرفکت مانی را پیشنهاد می دهیم. کیف پول پرفکت مانی بالاترین سرعت برای انتقال دلاری را دارد و با توجه به استقبال کاربران از آن نقد کردن آن نیز در کوتاه ترین زمان ممکن در صرافی ها به انجام می رسد.

شما می توانید خرید ووچر را در وبسایت ما دنبال کنید. ووچر پرفکت مانی امکان خرج شدن در تمامی پایانه های پذیرنده آن را دارد و مانند یک کارت اعتباری امکانات متنوعی در اختیار کاربران قرار می دهد. خرید ووچر پرفکت مانی آسان و سریع است همچنین کار کردن با آن برای تمامی افراد قابل انجام است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *